Vattenfall Eldistribution storsatsar på snabbare service – 65 000 kunder först ut i Norrland

Vattenfall Eldistribution satsar på att utveckla smarta elnät som ger snabbare kundservice vid elavbrott för 65 000 kunder i ett första steg. Ny teknik hittar elavbrott betydligt snabbare i det lokala elnätet, det handlar om minuter istället för timmar. Vattenfall är först ut bland de stora elnätsföretagen i ett storskaligt test i norra Norrland.

Testet berör 65 000 elnätskunder i Kiruna, Arjeplog, Kalix, Pajala, Jokkmokk, Gällivare, Arvidsjaur, Överkalix, Älvsbyn och Haparanda.

Vattenfall Eldistribution siktar nu på att övervaka hela elnätet (lokala lågspänningsnätet) i realtid med stöd av den nya smarta tekniken. Målsättningen är att kunna övervaka eldistributionen till samtliga kunder via det nya systemet till år 2020. Vattenfall kommer då för första gången kunna övervaka hela elnätet och varenda hushåll längst ut i det lokala elnätet.

– Vid ett tillfälle tog ett komplicerat fel endast en timme mot tidigare sex timmar att åtgärda. Den nya tekniken hjälper oss att hitta felet direkt istället för att åka ut och felsöka. Kunden får också information om felet från oss och slipper anmäla det själv. Snabbare och enklare för alla inblandade helt enkelt, säger Lars Edström, driftchef Vattenfall Eldistribution.

Nu tas erfarenheterna från forskningsprojektet Smart Grid Gotland vidare i ett test som genomförs under ett år med målsättningen att effektivisera hanteringen av elavbrott och ge kunderna bättre service.

– Vi kommer fortsätta att förbättra övervakningen av elnätet och kunderna i området kommer att upptäcka att de erbjuds bland annat en sms-tjänst för avbrott. Smarta elnät har stor betydelse för vår förmåga att ge våra kunder bättre service. Vid ett tillfälle upptäcktes ett fel på elanslutningen till en ö vilket vi åtgärdade omgående, tillresande påskfirande visste inte ens om att de hade haft ett elavbrott, säger Lars Garpetun, utvecklingsansvarig för smarta elmätare inom Vattenfall Eldistribution.

För ytterligare information kontakta:
Magnus Kryssare, pressekreterare, tfn. 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Taggar:

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se