Vattenfall förbereder investering i 50-årsjubilerande rekordkraftverk

Vattenfall förbereder investering i 50-årsjubilerande rekordkraftverk Harsprånget, Sveriges största vattenkraftverk, och den anslutande 380 kV kraftledningen till Hallsberg firar idag sitt 50-årsjubileum. Anläggningen är i gott skick, men Vattenfall har beslutat att den äldsta av de fem generatorerna med tillhörande turbin ska bytas ut inom en nära framtid. I anslutning 50-årsjubileet överlämnar Vattenfall 50 000 kr till Porjus Arkivkommitté för dess fortsatta arbete med att dokumentera den stora utbyggnaden av Luleälven. Harsprångets kraftverk var när det invigdes år 1952 det största vattenkraftverket i Sverige. Teknikutvecklingen hade bidragit till att skapa de ekonomiska förutsättningarna för kraftverket, som byggdes enligt nya idéer, med nya maskiner och nya metoder och utgjorde ett språng i svensk vattenkrafthistoria. Vid sitt 50-årsjubileum är Harsprånget fortfarande störst. De ursprungligen tre turbinerna med effekten 330 MW var i början av 1950- talet de näst största i världen. Ett fjärde aggregat togs i bruk 1978 och ett nytt rekord slogs 1980 när kraftstationen fick sitt femte aggregat med en effekt på 469 MW. Viktigt var också att möjligheter till storkraftöverföring hade öppnats genom Vattenfalls utvecklingssamarbete med Asea. Vattenfalls beslut att bygga en 380-kilovoltsledning öppnade möjligheter för fortsatt utbyggnad av Luleälven och andra älvar i norr. Ingenstans i världen hade man erfarenhet av ledningar för så hög driftspänning. I Sverige hade kraftöverföringen sedan mitten av 1930-talet skett vid en driftspänning på 200 kV. - Med bidraget till Porjus Arkivkommitté vill vi visa vår stora uppskattning för de värdefulla insatser som kommittén gör för att samla in och dokumentera information och bildmaterial från den stora utbyggnaden av Luleälven, sade Alf Lindfors, chef för Vattenfall Elproduktion Norden, i sitt jubileumstal. Harsprångets kraftstation, effektmässigt fortfarande Sveriges största, har fram till idag producerat 102 094 GWh till stamnätet, dvs efter transformatorförluster och lokalkraftsuttag. Jubileet firas tillsammans med de företag som deltog i byggandet, nämligen ABB, Alstom och GE Hydro. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Alf Lindfors, Vattenfall, telefon 08-739 55 70, mobil 070-531 75 75. Kjell Isaksson, chef Vattenfall Vattenkraft, telefon 070- 555 21 72. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00120/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/05/20020705BIT00120/wkr0002.pdf

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se