Vattenfall fortsätter upphandlingen av fjärravlästa elmätare

Vattenfall fortsätter upphandlingen av fjärravlästa elmätare Vattenfall fortsätter arbetet med att förenkla för kunden genom att starta en ny upphandling av fjärravlästa mätare. Den nya upphandlingen omfattar 150 000 fjärravlästa mätare med option på köp av ytterligare 300 000. Bytet av elmätare och mätarsystem ingår i Vattenfalls omfattande kundserviceprogram för att avskaffa preliminärdebiteringen och ge kunderna bättre service. Senast 2009 ska samtliga Vattenfalls 900 000 kunder ha fjärravlästa elmätare. Leveransen av de nya elmätarna ska ske i omgångar från och med år 2004. Tidigare i år tog Vattenfall det första steget i att byta till fjärravlästa elmätare. Under våren upphandlades 50 000 fjärravlästa elmätare för installation under 2003. Av dessa är nu 25 000 färdiginstallerade. Enligt nuvarande planer ska ytterligare 100 000 mätare installeras redan 2004. Vattenfall upphandlar förutom mätarna med installation även utrustningen inklusive installationen för kommunikationen mellan elmätare och ett centralt insamlings- och styrsystem. - Detta är en viktig del i Vattenfalls kundserviceprogram. Preliminärdebiteringen ska upphöra medan elräkningar och betalningsrutiner ska förenklas för att göra det bekvämare och enklare för kunderna, säger Bo Sörberg, projektledare för mätarupphandlingen. För bakgrundsfakta se även: http://www.vattenfall.se/om_vattenfall/press/pressmeddelanden/2002/10/ pressmeddelande_2002_10_23b.asp Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Bo Sörberg, projektledare, telefon 08-739 52 43, mobil 070-515 79 25. Karl-Erik Olsson, presschef Vattenfall, telefon 08-739 75 83, mobil 070-538 81 38. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/07/20031106BIT00240/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/07/20031106BIT00240/wkr0002.pdf

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se