Vattenfall inviger vindkraftpark i Falkenberg

Hjulebergs vindkraftpark utanför Falkenberg kommer att producera el till drygt 18 000 hem. Efter en byggtid på endast drygt ett år är parken klar att invigas av Halland läns landshövding Lena Sommestad.

- Vi är både stolta och glada att kunna ta i drift ytterligare en vindkraftpark. Den kommer att ge vår produktion av förnybar el ett välkommet tillskott, säger Torbjörn Wahlborg, chef för Vattenfalls nordiska verksamhet.

Hjuleberg vindkraftpark består av 12 vindkraftverk. Det första spadtaget togs i februari 2013. Femton månader senare är Vattenfalls största landbaserade vindkraftpark i södra Sverige i full produktion och levererar el ut på nätet. Den totala investeringskostnaden uppgår till 500 miljoner kronor.

Samtidigt har Vattenfall erhållit tillstånd från Miljödomstolen att bygga vindkraft på det intilliggande höjdområdet Högabjär.

- Det är utmärkta vindlägen i trakterna kring Falkenberg och att vi nu fått tillstånd att bygga ännu en vindkraftpark i området är mycket positivt, säger Eva Vitell, chef för Vattenfall Vindkrafts landbaserade verksamhet.

Fakta Hjuleberg
• Antal verk: 12 stycken
• Fabrikat: Siemens 3 MW
• Tornhöjd: 92,5 m
• Rotordiameter: 113 m
• Totalhöjd: 149 m
• Total installerad effekt: 36 MW
• Beräknad årsproduktion: 98 GWh
• Totalvikt per vindkraftverk: Cirka 400 ton
• Totalvikt per fundament: 1250 ton armerad betong

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Eva Vitell, chef Project Development Sweden, Vattenfall Vindkraft, 076-110 88 70
Peter Stedt, pressekreterare, Media Relations Nordic, Vattenfall, 070-597 73 38

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/vattenfall_se

Vattenfall är ett svenskägt energibolag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien, Frankrike och Finland. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem.