Vattenfall och Facebook tecknar avtal för leverans av ny förnybar el i Norden

Vattenfall och Facebook har tecknat ett långsiktigt avtal för leverans och kraftbalansering av elproduktionen från tre nya norska vindkraftparker. Produktionen från vindkraftparkerna kommer att förse Facebooks nordiska datacenter i Odense, Danmark, och i Luleå med el.

Avtalet innebär att Vattenfall överför och balanserar elproduktionen från tre nya vindkraftparker i Bjerkreim-området i sydvästra Norge åt Facebook. Facebook har köpt hela produktionen, totalt 294 MW, genom långsiktiga elhandelsavtal (Power Purchase Agreement, PPA), av Luxcara som äger vindkraftparkerna. Vattenfall blir elleverantör till Facebooks datacenter i Odense och Luleå.

- Vattenfall är stolta över att kunna förlänga vårt långvariga samarbete med Facebook genom att integrera leveransen av ny förnybar el i det nordiska elnätet. Avtalet om kraftbalansering är Vattenfalls största med en extern part i Norden, säger Branislav Slavic, chef för Business Sales i Norden.

- Vi är glada för partnerskapet med Vattenfall i vårt hittills största projekt för förnybar energi i Europa. Dessa projekt kommer att öka vindkraftsproduktionen i det nordiska elsystemet och ge en hundraprocentigt förnybar lösning till våra datacenter i Odense i Danmark och Luleå i Sverige, säger Vince Van Son, kommersiell direktör för energi och infrastruktur vid Facebook. Det kommer också att ge en förnybar lösning för energianvändningen vid datacentret i Odense och möjliggöra produktion av förnybar värme för kommunen från värme som kommer att återvinnas vid vårt datacenter.

För ytterligare information kontakta:

Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Taggar:

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se