Vattenfall och Max i samarbete om snabbladdningsstationer för elbilar

Ät eller fika samtidigt som du laddar din elbil. Vattenfall fortsätter sin påbörjade etablering av snabbladdningsstationer för elbilar genom samarbete med Max Hamburgerrestauranger AB. Vattenfalls vision är att etablera ett omfattande nätverk av snabbladdningsstationer.

Dagens transporter står för en tredjedel av Sveriges utsläpp av koldioxid och påverkar vår närmiljö i form av avgaser och buller. Med eldrift skapas förutsättningar för hållbara och bullerfria transporter. Undersökningar har visat att snabbladdning är en viktig komponent för eldrivna personbilar. I mitten av september inleddes etableringsvågen av snabbladdstationer genom invigning av tre stationer centralt i Stockholm. Ytterligare sju stationer, i Stockholm-Uppsala området är planerade att byggas under 2014, varav ett par stycken etableras vid Max restauranger.

– Samarbetet med Max ger oss möjlighet till etableringar från söder till norr i Sverige och de har hela 98 restauranger, vilket är en enorm potential. Men utbyggnaden styrs till största delen av marknadsutveckling och behovsbild. Vi för aktiv dialog med städer, privatpersoner och företag för att bäst anpassa utbyggnaden, säger Mattias Tingvall, chef affärsutveckling på Vattenfall.

Avtalet, som är flerårigt, innebär att Vattenfall etablerar och driver snabbladdningsstationerna och Max upplåter plats för dem.

– Fördelen med Max som partner är många, men de erbjuder bland annat etableringsutrymme för oss både centralt i stora som små städer som längs med de stora motorvägsnätverken i hela Sverige. Max har under många år arbetat med miljöfrågor, bland annat då de koldioxidmärker sin mat och kompenserar för sina samtliga utsläpp. Därtill erbjuder de tjänster som passar utmärkt i samband med laddning av en elbil. Att snabbladda sin elbil tar endast 20-30 minuter – att äta ett mål mat medan bilen laddas är ett bra alternativ, säger Mattias Tingvall.

– Vi är glada över att Vattenfall installerar sina snabbladdningsstationer som ett erbjudande till samtliga våra elbilsburna gäster. Jag tror personligen att detta är något som vi kommer att se mer och mer av framöver, och vi på Max tycker det är viktigt att möta de klimatalternativa behov som efterfrågas, säger Richard Bergfors, VD på Max.

Mer info om Elbilar och laddning.

För ytterligare information, kontakta:
Carina Netterlind, pressekreterare, Vattenfall, 076 103 66 62
Alexandra William-Olsson, PR-ansvarig, Max Hamburgerrestauranger, 070 656 00 69

Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com.
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se