Vattenfall säljer åtta fastigheter

Vattenfall säljer åtta fastigheter Vattenfall säljer åtta fastigheter i Luleå, Umeå, Sundsvall, Uppsala, Västerås och Ludvika till Estancia Fastigheter AB för totalt 259 miljoner kronor. Samtidigt åtar sig Vattenfall att hyra delar av fastigheterna under en bestämd tid. De åtta fastigheter som säljs omfattar totalt cirka 39 000 kvadratmeter uthyrbar kontorsyta, cirka 5 000 kvadratmeter industri och cirka 7 000 kvadratmeter övriga utrymmen. - Försäljningen är en logisk följd av Vattenfalls koncentration på kärnverksamheten. För ett halvår sedan sålde vi på liknande sätt en fastighet i Stockholm, säger Ivan Kjellgren, vd, Vattenfall Fastigheter AB. De fastigheter som säljs är Mården 11 i Luleå, Tyr 8 i Umeå, Marieberg 5 i Sundsvall, Boländerna 11:5 i Uppsala, Boländerna 5:2 i Uppsala (ägs av Uppsala Energi), Zethelius 1 i Västerås, Förseglet 1 i Västerås och Ludvika 3:21 i Ludvika. I avtalet ingår att Vattenfall genom dotterbolaget Vattenfall Fastigheter AB hyr tillbaka cirka 25 000 kvadratmeter kontor i tio år och cirka 7 000 kvadratmeter kontor i tre år samt cirka 2 000 kvadratmeter industrilokaler i tio år. Estancia Fastigheter AB är ett Stockholmsbaserat fastighetsbolag med fastigheter företrädesvis i Stockholm, Göteborg, Gävle och Västerås. Christian Hahne, TP Fastighetskonsult AB, har varit Vattenfalls rådgivare i affären. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Ivan Kjellgren, vd, Vattenfall Fastigheter AB, telefon 060-19 83 94, mobil 070-555 88 68. Jan-Åke Glommen, Estancia Fastigheter AB, telefon 08-545 858 83, mobil 070-378 58 83 Christian Hahne, TP Fastighetskonsult AB, telefon 08-666 10 42, mobil 070- 244 44 44 Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. vattenfalls huvudprodukter är el och värme. Koncernens övriga omsättning 2001, förutom verksamheten i Tyskland, beräknas till över SEK 40 miljarder. För vidare information, se www.vattenfall.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/12/21/20040811BIT22260/wkr0001.pdf

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se