Vattenfall säljer kraftbolag i Peru

Vattenfall säljer kraftbolag i Peru Vattenfall har nu avslutat försäljningen av sina tillgångar i Peru till det amerikanska energibolaget NRG Energy Inc. Vattenfalls dotterbolag Nordic Power Invest AB (NPI) säljer sina andelar i två peruanska tillgångar, cirka 60 procent av Cahua S.A. och 100 procent av Cementos Norte Pacasmayo (CNP) S.A. till det amerikanska energibolaget NRG Energy Inc. - Vattenfall har ägt anläggningarna under cirka ett år och får med affären en mycket god avkastning på det investerade kapitalet, säger Hans Lundgren, vice President, NPI. Cahua har en produktionskapacitet på 45 MW vattenkraft och CNP har en produktionskapacitet på 66 MW vattenkraft och dieseldriven värmekraft. Affären är en del i Vattenfalls strategi att fokusera på kärnverksamheten och koncentrera sig på den nordeuropeiska marknaden. Tidigare under året har NPI även sålt sina tillgångar i Bolivia och Brasilien till NRG Energy (se pressmeddelande från Vattenfall 5 juni 2001). Även Skanska, som förra året investerade i vattenkraftbolaget Cahua S.A., säljer nu sin andel i detta bolag till NRG Energy. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon: 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Hans Lundgren, vice President, NPI, telefon 08- 545 161 16, mobil 070- 539 52 32. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag genererar Vattenfall kraft och levererar energilösningar till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukterna är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfallkoncernens totala omsättning år 2001 beräknas ligga på drygt 60 miljarder kronor. Mer om Vattenfall: www.vattenfall.se ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/11/20011011BIT00320/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/10/11/20011011BIT00320/bit0001.pdf

Vattenfall, ett ledande europeiskt energiföretag, genererar kraft och levererar energilösningar till miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukter är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag.