Vattenfall ställer om hela sin bilpark till eldrivna fordon

Report this content

Över 3 500 tjänste- och servicebilar i Sverige, Nederländerna och Tyskland kommer att bytas ut mot eldrivna fordon över en femårsperiod.

I och med detta viktiga steg tar Vattenfall ett stort kliv framåt på vägen mot målet att vara klimatneutrala till 2050. Vattenfall har arbetat med e-mobility sedan 2009, ett viktigt område i den pågående energiomställningen som bidrar till att minska koldioxidutsläppen. Som ett led i detta har Vattenfall även lanserat laddnätet InCharge – ett partnerbaserat laddnät i norra Europa.

– Vi hjälper redan våra kunder att köra på el genom att tillhandahålla laddstationer med tillhörande system. I och med beslutet att omvandla vår fordonsflotta bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi vill också föregå med gott exempel för andra företag, säger Martijn Hagens, chef för Customers & Solutions och ansvarig för E-mobility inom Vattenfall.

EU:s medlemsländer och Europaparlamentet har redan kommit överens om att de transportrelaterade utsläppen ska ha minskats med 60 % till 2050. Vattenfall stödjer arbetet med att uppnå noll utsläpp inom transportsektorn men understryker att åtgärder måste vidtas för att EU:s strategi ska kunna omvandlas till konkreta riktlinjer och åtgärder.

– Förutsättningarna för framgång finns redan på plats. Att köra på el är mycket billigare än att köra på fossila bränslen, och vi är med och bygger ett stort laddnätverk i Europa. Men för att vi ska kunna omvandla vår fordonsflotta fullt ut är det också mycket viktigt med tillgänglighet och valfrihet när det gäller möjligheten att välja bil, tillägger Martijn Hagens.

– Trenden mot mer överkomliga batterier som ger större räckvidd växer sig allt starkare, vilket är anledningen till att vi anser att tiden är mogen att göra denna förändring. Men elbilar kräver fortfarande stora ekonomiska investeringar. Och om man tittar på exempelvis skåpbilar för företag finns det inte mycket att välja på än. Striktare standarder på EU-nivå för koldioxidutsläpp skulle kunna göra biltillverkarna mer övertygade om att elfordon är rätt väg att gå, något som förhoppningsvis i sin tur kan leda till marknadstillväxt och större urval av bilar till lägre priser.

Under en femårsperiod, med början i januari 2017, kommer Vattenfall gradvis att byta ut sin flotta med 1 700 fordon i Sverige, 1 100 i Tyskland och 750 i Nederländerna. Fordonstyperna varierar från personbilar till fordon för teknisk support och skåpbilar. Utvecklingen av elfordonsmarknaden är avgörande för om målet ska kunna nås.

Fakta:
Vattenfall erbjuder laddlösningar för både privat- och företagskunder och tillhandahåller närmare 6 000 laddningsstationer i Sverige, Tyskland och Nederländerna. Den el som levererades till elfordon under 2016 motsvarar 45 miljoner kilometer, dvs. 998 gånger runt jorden, med noll utsläpp. Vattenfall har både vanliga laddningsstationer och snabbladdningsstationer och ligger i framkant när det gäller att utveckla nya lösningar för trådlös laddning, smart laddning och bussladdning.

För mer information, vänligen kontakta:
attenfalls pressavdelning, telefon: 08-739 50 10, press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum

Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se

Taggar:

Citat

Vi hjälper redan våra kunder att köra på el genom att tillhandahålla laddstationer med tillhörande system. I och med beslutet att omvandla vår fordonsflotta bidrar vi inte bara till att minska koldioxidutsläppen i Europa, utan vi vill också föregå med gott exempel för andra företag.