Vattenfall tar danskt kolkraftverk ur drift 2016

Report this content

Vattenfall har beslutat att den koleldade anläggningen vid det danska Fynsverket ska tas ur drift 2016. Detta som ett led i strategin att minska koldioxidutsläppen och att satsa på förnybar energi.

Vattenfalls danska kraftvärmeverk Fynsverket består av tre anläggningar samt Odense kraftvärmeverk. Den koleldade enheten 7 byggdes 1991 och anläggningen närmar sig nu ett driftsslut.

En fortsatt drift innebär ytterligare investeringar och Vattenfall har därför beslutat att anläggningen ska tas ur bruk under 2016.

Beslutet är i linje med Vattenfalls strategi att ställa om produktionsportföljen för att minska koldioxidutsläppen och att prioritera investeringar i förnybar energi, främst vindkraft.

Vattenfall är idag ledande inom vindkraft i Danmark med sammanlagt 263 vindraftverk fördelade på 37 vindkraftparker.

Fynsverkets biobränsleeldade anläggning samt avfallsförbränningsanläggningen i Odense kommer att drivas vidare.

Fakta om Vattenfalls kraftvärmeverksamhet i Danmark:

Kapacitet (MW) Bränsle
El Värme
Nordjyllandsverket 410 490 Kol
Fynsverket 7 407 570 Kol
Fynsverket 8 35 110 Biomassa
Odense avfallsförbränningsanläggning 24 92 Avfall

För mer information kontakta Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com

Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/vattenfall_se

Vattenfall är ett svenskägt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Sedan den 1 januari 2014 är Vattenfalls verksamhet indelad i två enheter: regionerna Nordic och UK/ Continental Europe. Vattenfalls vision är att utveckla en hållbar och bred europeisk energiportfölj och att vara ett av de företag som leder utvecklingen mot ett miljömässigt hållbart energisystem

Taggar: