Vattenfall Vindkraft inleder strategiskt vindkraftsamarbete med Kabeko Kraft.

Report this content

Vattenfall Vindkraft och Kabeko Kraft inleder ett samarbete gällande fyra områden i Västernorrland med en potential på 500 MW motsvarande hushållsel till 300 000 hem.

Vindkraft ska byggas där det blåser riktigt bra. Att hitta de bästa vindlägena och utveckla dem till tillståndsgivna projekt är en lång och tidskrävande process. Vattenfall Vindkrafts affärskoncept är att utveckla, bygga och äga effektiva och lönsamma vindkraftanläggningar. Idag har vi en egen stor portfölj av projekt under utveckling men Vattenfall är alltid intresserad av nya projekt.

- Kabeko Kraft har en mycket stor och stark projektportfölj i ett geografiskt område med utmärkta förutsättningar för vindkraft. Vattenfall är därför mycket glada över att vi nu har ingått ett partnerskap med Kabeko Kraft där vi tillsammans kan bygga och driva de anläggningar som Kabeko utvecklar tillstånd för i Västernorrland, säger Eva Vitell som är ansvarig för Vattenfall Vindkrafts projektutveckling i Sverige.

Det strategiska samarbetet avser inledningsvis fyra projektområden i Kramfors och Sollefteå kommuner. Projekten har en total potential på upp till 500 MW installerad effekt, vilket motsvarar det årliga behovet av hushållsel till 300 000 svenska hem. Två av projekten har ansökt om tillstånd för vindkraft till länsstyrelsen i Västernorrland.

- Med Vattenfall får vi en viktig strategisk samarbetspartner som med sin kompetens, erfarenhet och finansiella styrka skapar ännu bättre förutsättningar för att vi ska kunna skapa ett betydande tillskott av förnybar elproduktion i Sverige, säger Rickard Karlqvist, vd på Kabeko Kraft AB.

Vattenfall Vindkraft har mer än 35 års erfarenhet av att utveckla, bygga och driva vindkraftanläggningar. De senaste sex åren har vi investerat drygt 40 miljarder SEK i vindkraft. I Sverige färdigställer vi bland annat bygget av Hjuleberg vindkraftpark i Falkenberg kommun som beräknas vara i full produktion i vår.

Utöver sammarbetet med Kabeko utvecklar Vattenfall en egen vindkraftsportfölj i Sverige om ca 1000 MW, där två projekt på sammanlagt ca 70 MW är tillståndsgivna och ligger i upphandling, och fyra projekt har startats det senaste halvåret (Stormyrberget, Sandselehöjderna, Boarp och Bruzaholm).

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Daniel Gustafsson, projektledare Vattenfall, 076-7707315, daniel.gustafsson@vattenfall.com
Eva Vitell, chef Project Development Sweden, Vattenfall Vindkraft, 076-110 88 70
Peter Stedt Media Relations Nordic, Vattenfall, 070-597 73 38

Rickard Karlqvist, VD Kabeko Kraft AB, 070-7883566, rickard.karlqvist@kabeko.com

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se