Vattenfallbolag får förmedla finansiella energitjänster till kunder i Tyskland

Vattenfallbolag får förmedla finansiella energitjänster till kunder i Tyskland Det tyska bolaget Nordic Powermanagement GmbH, ett helägt dotterbolag till Nordic Powerhouse som ingår i Vattenfallkoncernen, har beviljats licens för att sälja finansiella tjänster på energiområdet. Bolaget är nu ett av de fe i Tyskland som har fullständig licens på området och därmed kan både sälja finansiella tjänster och agera som kommissionär på kunders uppdrag. Nordic Powermanagement fick nyligen licens av den tyska finansmyndigheten BAFin (Bundesanstalt för Finanzdienstleistungsaufsicht) att sälja finansiella tjänster på energiområdet. Denna typ av tjänster innefattar förmedling av derivat, portföljförvaltning samt handel för andras räkning i eget namn. Se snart licensen är registrerad i Handelsregistret kan bolaget sälja denna typ av tjänster till externa kunder. Nordic Powermanagement, ett dotterbolag till Nordic Powerhouse (som planerar att inom kort byta namn till Vattenfall Europe Trading), är ett av de få företag i Tyskland som har fullständig licens att utöva denna typ av tjänster, som i Tyskland räknas som bankverksamhet. Vattenfall AB Supply & Trading har redan tidigare sedana rättigheter på den skandinaviska marknaden för sitt helägda dotterbolag Vattenfall Power Management AB. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Christian Wulle, Nordic Powermanagement, telefon: +49 40 244 30-321. e-post: cwulle@nphouse.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/16/20020716BIT00300/wkr0005.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2002/07/16/20020716BIT00300/wkr0006.pdf

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se