Vattenfalls kärnkraft har fortsatt hög tillgänglighet i vinter

Vattenfalls reaktorer i Forsmark och Ringhals har i vinter haft en mycket hög tillgänglighet på totalt drygt 98 procent. I Forsmark ökade tillgängligheten till 98,5 procent och i Ringhals ökade den till 97,5 procent.

Vattenfalls kärnkraftverk har haft en mycket hög tillgänglighet under vinterns kalla månader, från november förra året till mars i år, på totalt drygt 98 procent.

– Jag är mycket nöjd med att kärnkraften presterar bra och att tillgängligheten succesivt höjs och vi hoppas nu att vi kan lämna vintersäsongerna 2009-2010 och 2011-2012 med delvis lägre produktion bakom oss, säger Eva Halldén, VD Forsmark och Ringhals kärnkraftverk.

Forsmark har haft en mycket hög nivå för fjärde året i rad och ökade i år med en halv procentenhet till 98,5 procent. I Ringhals ökade den för andra vintern i rad, i år med en och en halv procentenhet till 97,5 procent. Ringhals låg på drygt 99 procent fram till den 22 mars då reaktor 1 togs ur drift för planerad revision.

– Vi börjar nu se positiva resultat av våra satsningar som vi har gjort under de senaste tio åren för att modernisera våra reaktorer. Vattenfall genomför det största moderniseringsprogrammet i svensk kärnkraft sedan den byggdes och till år 2018 planerar Vattenfall att investera ytterligare 14 miljarder kronor i ytterligare säkerhetshöjande- och livstidsförlängande åtgärder, säger Eva Halldén.

Vattenfall ser kärnkraften som ett viktigt energislag, tillsammans med vattenkraft och vindkraft, vilket ger Sverige en unik energimix med mycket låga koldioxidutsläpp vilket kan bidra till att bromsa klimatförändringar. Kärnkraft ger stabil väderoberoende produktion på den nordiska elmarknaden vilket är viktigt för våra kunder, landets industri och Vattenfall.

För mer information, vänligen kontakta:
Magnus Kryssare, pressekreterare, tfn. 076-769 56 07

Från Vattenfalls pressavdelning, telefon: 08 739 50 10, e-post: press@vattenfall.com
Facebook: facebook.com/vattenfallpressrum
Twitter: twitter.com/Vattenfall_Se