Vattenfalls resultat för första halvåret 2004

Vattenfalls resultat för första halvåret 2004 *Nettoomsättningen minskade med 2,4 procent till 57 071 MSEK (58 498) *Rörelseresultatet ökade med 17,7 procent till 11 593 MSEK (9 848) *Nettoresultatet efter skatt ökade med 21,1 procent till 6 871 MSEK (5 676) *Rörelseresultatet för andra kvartalet ökade med 40,7 procent till 3 929 MSEK (2 793) Vattenfall AB publicerade idag sin rapport för första halvåret 2004. Rapporten presenteras (på engelska) av koncernchefen Lars G Josefsson och finansdirektör Matts Ekman vid en telefonkonferens i dag kl 10.00. De besvarar också frågor från finansanalytiker och journalister. Analytiker och journalister kan delta i telefonkonferensen genom att några minuter före kl 10.00 ringa telefonnummer +44 (0)20 7162 0187. Man kan också lyssna på en inspelning av telefonkonferensen som kommer att finnas tillgänglig i fem dagar efteråt. För att göra det, ring telefonnummer +44 (0)20 8288 4459, (kodnummer 980702). För att följa Vattenfalls presentation på internet (ljud + presentationsbilder), klicka på http://www.financialhearings.com/ och välj "Vattenfall". Presentationen kommer att arkiveras och vara tillgänglig i flera månader. Alternativt går det också att se presentationsbilderna i PPS-format på http://www.vattenfall.com/. Välj Investors / Presentations. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Klaus Aurich, chef för Investor Relations, telefon 08-739 65 14, mobil 070-539 65 14. Martin May, chef för Group Media Relations, telefon: 08-739 52 70. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. För vidare information, se www.vattenfall.se . Under OM VATTENFALL/PRESS finns medieservice, bland annat bildarkiv och pressmeddelanden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/29/20040728BIT20610/wkr0010.pdf

Vattenfall, ett ledande europeiskt energiföretag, genererar kraft och levererar energilösningar till miljoner kunder i Norden och norra Europa. Huvudprodukter är el och värme. De största elkunderna är industrier och energiföretag.