Vattenfalls resultat för första halvåret 2004

Vattenfalls resultat för första halvåret 2004 *Nettoomsättningen minskade med 2,4 procent till 57 071 MSEK (58 498) *Rörelseresultatet ökade med 17,7 procent till 11 593 MSEK (9 848) *Nettoresultatet efter skatt ökade med 21,1 procent till 6 871 MSEK (5 676) *Rörelseresultatet för andra kvartalet ökade med 40,7 procent till 3 929 MSEK (2 793) Vattenfall AB publicerade idag sin rapport för första halvåret 2004. Rapporten presenteras (på engelska) av koncernchefen Lars G Josefsson och finansdirektör Matts Ekman vid en telefonkonferens i dag kl 10.00. De besvarar också frågor från finansanalytiker och journalister. Analytiker och journalister kan delta i telefonkonferensen genom att några minuter före kl 10.00 ringa telefonnummer +44 (0)20 7162 0187. Man kan också lyssna på en inspelning av telefonkonferensen som kommer att finnas tillgänglig i fem dagar efteråt. För att göra det, ring telefonnummer +44 (0)20 8288 4459, (kodnummer 980702). För att följa Vattenfalls presentation på internet (ljud + presentationsbilder), klicka på http://www.financialhearings.com/ och välj "Vattenfall". Presentationen kommer att arkiveras och vara tillgänglig i flera månader. Alternativt går det också att se presentationsbilderna i PPS-format på http://www.vattenfall.com/. Välj Investors / Presentations. Lämnat av Vattenfalls Pressavdelning, telefon 08-739 50 10. För vidare information kontakta: Klaus Aurich, chef för Investor Relations, telefon 08-739 65 14, mobil 070-539 65 14. Martin May, chef för Group Media Relations, telefon: 08-739 52 70. Vattenfalls vision är att vara ett ledande europeiskt energiföretag. Idag producerar Vattenfall el och levererar energi till flera miljoner kunder i Norden och norra Europa. De största elkunderna är industrier och energiföretag. Vattenfalls huvudprodukter är el och värme. För vidare information, se www.vattenfall.se . Under OM VATTENFALL/PRESS finns medieservice, bland annat bildarkiv och pressmeddelanden. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/07/29/20040728BIT20610/wkr0010.pdf

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se