Vattenfalls styrelse utser Christer Danielsson till utredare

Vattenfalls styrelse kan idag tillkännage att Christer Danielsson från Frank advokatbyrå kommer att hålla i utredningen gällande huruvida Vattenfalls VD Øystein Løseth skulle ha erhållit en extra ersättning när Vattenfall 2009 köpte det nederländska företaget Nuon.

– Christer Danielsson är en högt meriterad jurist och lever upp till alla de krav på objektivitet som man kan tänkas ställa i sammanhanget, säger Lars G Nordström, Vattenfalls styrelseordförande.

Christer Danielsson har varit verksam jurist i över 20 år och återfinns bland annat på listan över de mest efterfrågade skiljemännen i Europa (Chambers 2013: Most in demand arbitrators).

Beslutet om att tillsätta en oberoende utredning fattades lördagen den 27 april. Ambitionen från Vattenfalls styrelse är att utredningen ska genomföras snarast möjligt.

Läs pressmeddelandet från den 27 april:
Christer Danielsson på Franks hemsida

För mer information, kontakta:
Vattenfalls pressavdelning 08-739 50 10, press@vattenfall.com

Taggar:

Vattenfall är ett ledande europeiskt energiföretag som i mer än 100 år elektrifierat industrier, levererat energi till människors hem och moderniserat vårt sätt att leva genom innovation och samarbete. Vi vill nu göra det möjligt att leva fossilfritt inom en generation. Därför driver vi omställningen till ett hållbart energisystem genom satsningar på förnybar produktion och klimatsmarta energilösningar för våra kunder. Vi har cirka 20.000 anställda och är verksamma främst i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. Vattenfall ägs av den svenska staten. För mer information: www.corporate.vattenfall.se