Ny VD för VBG AB (publ)

NY VD FÖR VBG AB (publ) Till ny VD och koncernchef i VBG AB tillika VD i dotterbolaget VBG Produkter AB har utsetts Anders Birgersson. Anders Birgersson, som är född 1958, är för närvarande anställd inom ESAB- koncernen som affärsområdeschef för svetsutrustningar ESAB Europa. Tillträde sker den 21 maj 2001. Nuvarande VD och koncernchef Richard Persson kommer att vara kvar i bolaget fram till sin pensionering i mitten av år 2002. Vänersborg den 1 februari 2001 VBG AB (publ) Styrelsen VBG AB i Vänersborg är moderbolag i en verkstadskoncern med tillverkning i Sverige och Tyskland samt försäljningsbolag i Norge, Danmark och USA. Verksamheten inriktas på Lastvagnsutrustning bestående av kopplingsutrustning, vändskivor, slirskydd, flakstolpar och andra tillbehör för i första hand tunga lastbilar. Ett kompletterande affärsområde är Maskinelement där produktområdena axel- kopplingar och ringfjädrar levereras till maskintillverkare och högteknologiska företag över hela världen. VBG:s B-aktie är noterad på OM Stockholmsbörsens O-lista. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av BIT http://www.bit.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00580/bit0001.doc http://www.bit.se/bitonline/2001/02/01/20010201BIT00580/bit0002.pdf

Om oss

VBG Group AB (publ) i Vänersborg är moderbolag i en internationell verkstadskoncern med helägda bolag i Europa, Nordamerika, Brasilien, Sydafrika, Australien, Indien och Kina. Verksamheten är indelad i fyra divisioner, VBG Truck Equipment, Edscha Trailer Systems, Mobile Climate Control och Ringfeder Power Transmission, med produkter som marknadsförs under välkända och starka varumärken. VBG Group ABs B-aktie börsintroducerades 1987 och finns idag på Mid Cap-listan på Nasdaq OMX Stockholm. Koncernen har cirka 1 400 anställda i 18 länder världen över.