Stort intresse för VBG Groups nyheter på IAA-mässan

– Intensiva dagar med många nya kundkontakter och en bekräftelse på att vi skapar värde för transportindustrin med våra innovativa lösningar. Så sammanfattar Anders Erkén, divisionschef för VBG Truck Equipment, en lyckad medverkan på IAA-mässan i Hannover.

VBG Groups två fordonsrelaterade divisioner, Edscha Trailer systems och VBG Truck Equipment, var på plats med en stor gemensam monter där divisionernas varumärken presenterade sig och sina nyheter. Det innefattade både nya produkter och förbättrade varianter av befintliga produkter. En av nyheterna i montern var Edscha Trailer Systems nya system för skjutbara tak till släp och trailers.

– Vi har arbetat intensivt med att utveckla ett komplett taksystem som täcker många olika kundbehov. Den respons vi fått på IAA har varit mycket positiv och det är vårt nya skjutbara tak för tippfordon, ”TipperRoof”, som har fått allra mest uppmärksamhet. Med ”TipperRoof” kliver vi in i ett nytt kundsegment, och det med en teknologi vi redan har sedan många år tillbaka, på järnvägssidan. I förra veckan var vi med på mässan Innotrans med våra skjutbara tak för järnvägar och även där fick vi god respons, så jag ser ljust på framtiden även om marknaden för tillfället är ganska tuff, berättar Per Ericson som är divisionschef på Edscha Trailer Systems.

Från varumärket Onspot lanserades ett betydligt lättare och kompaktare automatiskt slirskydd som gör det möjligt för fordon att ha högre nyttolast. Dessutom har slirskyddet blivit ännu enklare att installera och är numera helt underhållsfritt.

Ringfeder, som är ett av VBG Groups två varumärken för släpvagnskopplingar, presenterade ett nytt pneumatiskt system som på ett smart och enkelt sätt utnyttjar lastbilens befintliga lufttrycksanslutningar för att lättare kunna koppla ifrån släpet från lastbilen.

– Vi har lyckats ta fram en konkurrenskraftig lösning för våra befintliga kunder, med förhoppning om att även locka nya. Det har varit riktigt svårt att förutse hur stort intresset för den här produkten skulle bli, men nu under IAA har vi fått ett kvitto på att vi gjort helt rätt i att satsa på den här lösningen, berättar Anders Erkén.

Även VBG kom med nyheter under mässan: deras mest framgångrika koppling är nu uppdaterad med ett antal nya funktioner för att underlätta tillkoppling på ett ännu säkrare sätt och för att förenkla service och underhåll.

IAA är världens största mässa för yrkesfordon. Mässan har närmare 2000 utställare från över 40 länder och över 250 000 besökare.

– IAA är helt klart den viktigaste mötesplatsen för lastfordonsindustrin. Det är en självklarhet för oss att medverka här; främst för att vara med och påverka utvecklingen av branschen, men även för att vårda och skapa relationer, avslutar Anders Birgersson, VD och koncernchef på VBG Group.

Läs mer om nyheterna för respektive varumärke:

Edscha Trailer Systems
Onspot

VBG

Ringfeder

Anders Birgersson, VD och koncernchef
Telefon: 0521-27 77 67, 0702-27 77 78

Anders Erkén, Divisionschef, VBG Truck Equipment
Telefon: 0521-27 77 88, 0768-24 75 00
E-post: anders.erken@vbggroup.com

Per Ericson, Divisionschef, Edscha Trailer Systems
Telefon: +49 (0) 2841-6070 707, 0730-259 100