VBG Group fördjupar samarbetet med en av sina största kunder

VBG Groups division Ringfeder Power Transmission har under 2016 blivit godkänd som global leverantör av tvådelade krympskivor till planetväxlar åt SEW-EURODRIVE, som är en av Europas ledande tillverkare av industriväxlar och industriväxelmotorer.

Efter två års samarbete med SEW-EURODRIVE för att uppfylla alla tekniska specifikationer, blev Ringfeder Power Transmission i våras godkänd som global leverantör av tvådelade krympskivor till planetväxlar. Överenskommelsen innebär att divisionen kvalificerar sig som leverantör av hela sitt sortiment med krympskivor till SEW-EURODRIVE.

– I och med att vi intensifierar vår relation med SEW-EURODRIVE så stärker vi också vår position som internationell leverantör av produkter för mekanisk kraftöverföring, säger Thomas Moka, divisionschef för Ringfeder Power Transmission.

Ringfeder Power Transmissions samarbete med SEW-EURODRIVE inleddes år 2000 och har under åren fördjupats, framförallt i och med att VBG Group förvärvat bolagen Gerwah och Tschan, vars produkter ytterligare kunnat tillgodose SEW-EURODRIVE behov. Idag är SEW-EURODRIVE en av koncernens största kunder.

– SEW-EURODRIVE är en viktig spelare inom ”power transmission-industrin”. Vårt samarbete fram till idag är ett bra exempel på hur VBG Groups internationalisering också kan leda till att vi stärker relationen till befintliga kunder som verkar globalt, berättar Anders Birgersson, VD och koncernchef för VBG Group.

SEW-EURODRIVE är Europas ledande tillverkare av industriväxelmotorer och industriväxlar. Planetväxlar, som den senaste överenskommelsen handlar om, används ofta inom tung industri såsom bygg-, maskin-, kraft- och gruvindustri, men också inom livsmedelsindustri och återvinning.

Ringfeder Power Transmission, som står för cirka en tredjedel av VBG Groups omsättning, har över 4000 kunder globalt.

VBG Group AB (publ) i Vänersborg är moderbolag i en internationell verkstadskoncern med helägda bolag i Europa, USA, Brasilien, Indien och Kina. Verksamheten är indelad i tre divisioner, VBG Truck Equipment, Edscha Trailer Systems och Ringfeder Power Transmission, med produkter som marknadsförs under välkända och starka varumärken. VBG Group ABs B-aktie börsintroducerades 1987 och finns idag på Mid Cap-listan på Nasdaq OMX Stockholm. www.vbggroup.com