2000 nya ungdomslägenheter till Stockholm och Uppsala

2000 nya ungdomslägenheter till Stockholm och Uppsala STARTBO - helt nytt bo-koncept för ungdomar, byggd med ny industriell teknik introduceras nu i Sverige. 2000 ungdomslägenheter med namnet STARTBO kan bli verklighet inom 2 år i Stockholms- och Uppsalaregionen. Initiativet offentliggörs idag under ett idéseminarium för bygg- och bostadsfrågor som anordnas av Norsk-Svenska Handelskammaren i samarbete med Veidekke, Norges största byggföretag. Bakom satsningen på ungdoms- och studentboende står Veidekke i samarbete med Open House som tillverkar bostäderna i Arlöv i Skåne. STARTBO är ett skräddarsytt koncept för ungdomar mellan 18 - 35 år. STARTBO erbjuds i fyra olika storlekar från S till XL. De större lägenheterna har uthyrningsrum vilket reducerar kostnaden. Idén är sedan att lägenhetsinnehavaren, så småningom när han eller hon fått en egen ekonomi, kan utöka sin boyta, använda hela lägenheten och på det sättet skapa det "första riktiga hemmet" i samma lägenhet. Konceptet har varit mycket framgångsrikt i Norge där hyresintäkten för ungdomar dessutom befriad från skatt. "Bostadssituationen för ungdomar blir inte bättre och därför behövs det nya grepp", säger Håkan Bergquist, vd Veidekke Bostad och Fastighet AB. "Vi tror mycket på STARTBO, det fungerar väl i Norge och vi ser fram emot kunna erbjuda det även på den svenska marknaden." Veidekke söker nu mark för att bygga 2000 lägenheter under två år. Samtidigt utmanar man de allmännyttiga bostadsbolagen på ett unikt och långtgående samarbete kring markförvärv och teknik. Genom att dela projekten kan fler ungdomslägenheter tillföras marknaden och flera olika konceptuella lösningar samt upplåtelseformer erbjudas. STARTBO och andra aktuella bygg- och bostadsfrågor diskuteras under eftermiddagens seminarium där representanter från politik och näringsliv i både Norge och Sverige deltar. Mer information om seminariet finns i bifogad fil. För ytterligare information: Håkan Bergquist, VD Veidekke Bostad och Fastighet AB, tfn 08-635 61 00 Sofie Nyberg, projektledare för STARTBO, 08-635 61 00 Ulf Åberg, VD Open House, 0702-61 17 37 ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/29/20040928BIT22460/wkr0010.pdf