Ny VD i Vellingebostäder AB

Report this content

Styrelsen i Vellingebostäder har enhälligt beslutat utse tidigare styrelse-ordförande Christer Tedestål till ny VD i bolaget.

När nuvarande VD Anders Larsson den 25 januari i år meddelade att han efter fem framgångsrika år i Vellingebostäder antagit en ny utmaning i sin karriär påbörjades rekryteringsprocessen.  Denna har varit mycket intensiv och noggrann. Ett externt rekryteringsföretag anlitades för djupintervjuer och personlighetstester med ett urval av de nästan 40 sökande till tjänsten. I april när ansökningstiden för tjänsten gick ut meddelade Christer Tedestål bolagsstyrelsen att han tog ”timeout” från styrelseordförandeskapet och att han sökte tjänsten som VD.

– Christer Tedestål har mångårig ledarerfarenhet med chefsbefattningar i privata näringslivet senast som VD i sju år. Detta i kombination med många års kommunala uppdrag bland annat som styrelseordförande i Vellingebostäder sedan år 2011, gör att Christer har en kompetensprofil som stämmer mycket väl med hur ägaren, Vellinge kommun, och bolagets styrelse vill driva och utveckla bolaget de kommande åren, säger Nils-Ola Roth, t f styrelseordförande Vellingebostäder.

– Jag ser fram emot att vara del av Vellingebostäders fortsatta resa som VD för bolaget. Vellingebostäder ska fortsätta att utvecklas som det offensiva bolaget det är. Ägaren, Vellinge kommun, ser bolaget som ett viktigt och kraftfullt verktyg för kommunens fortsatta utveckling vad gäller bostadsbyggande av hyresrätter och utveckling av kommersiella lokaler. Verksamheten har tidigare bedrivits i två bolag, numera ligger denna utveckling i ett bolag, Vellingebostäder, säger Christer Tedestål.

Christer Tedestål lämnar därmed uppdraget som styrelseordförande samt alla övriga politiska uppdrag i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige etc.

Frågor besvaras av

Ny VD Christer Tedestål, tel. 0703 - 52 77 80

T f styrelseordförande, Nils-Ola Roth, tel. 0708 - 45 33 60

Om Vellingebostäder
Vellingebostäder är Vellinge kommuns största fastighetsägare med det största urvalet bostäder, totalt cirka 897 hyreslägenheter fördelade i Skanör, Falsterbo, Höllviken, Vellinge, Västra Ingelstad och Östra Grevie. I fastighetsbeståndet finns förutom pittoreska skånelängor, ståtliga patriciervåningar, traditionella tvåvåningshus, villor och radhus även kommersiella lokaler i Höllviken, Skanör och Vellinge. För ytterligare information, veboa.se samt lillatorgvellinge.se.

Taggar:

Snabbfakta

Citat

– Christer Tedestål har mångårig ledarerfarenhet med chefsbefattningar i privata näringslivet senast som VD i sju år. Detta i kombination med många års kommunala uppdrag bland annat som styrelseordförande i Vellingebostäder sedan år 2011, gör att Christer har en kompetensprofil som stämmer mycket väl med hur ägaren, Vellinge kommun, och bolagets styrelse vill driva och utveckla bolaget de kommande åren.
Nils-Ola Roth, t f styrelseordförande