Report this content

Stockholm 2008-11-20: I ett unikt samarbete som främjar företagandet i Stockholmsregionen, anordnar Stockholm School of Entrepreneurship (SSES), CONNECT Östra Sverige och Venture Cup Öst idag ett Match Making event där ett hundratal företag, entreprenörer, forskare, studenter, styrelseproffs och spetskompetens träffas för att knyta kontakter och bygga framtidens storföretag.

Intresset för entreprenörskap och företagande har aldrig varit starkare i Stockholmsregionen.
- När man öppnar tidningen möts man varje morgon av nattsvarta rubriker om hur illa det är med Sverige och den svenska ekonomin. Men det är inte den verklighet som jag möter varje dag i mitt arbete, säger Sara Viljosson, External Relations Manager hos Stockholm School of Entrepreneurship. Till oss kommer studenter som drömmer om att starta eget, och intresset för våra kurser har aldrig varit större än nu, fortsätter hon.

- Drivet, engagemanget och viljan att dela med sig är något som genomsyrar de företag som vi dagligen kommer i kontakt med. Men det saknas en arena där olika kompetenser från olika nätverk kunde mötas och knyta kontakter. Därför bestämde vi oss för att skapa en mötesplats för att främja företagandet i Stockholmsregionen, säger Lillemor Karlsson, Marknadsansvarig på CONNECT Östra Sverige.

Intresset för eventet har varit stort, antalet platser var begränsat, och fylldes flera gånger om. Både näringslivet och universitetsvärlden, med studenter, doktorander och forskare svarade positivt till eventet. - Roligt att se att universitetsvärlden och näringslivet samverkar, på ett sätt som främjar bägge parter, säger Cecilia Dahlgren, forskaransvarig på Venture Cup Öst. Jag tror att det är i de mest oväntade mötena som de bästa idéerna föds, fortsätter hon. Venture Cup har under årens lopp sett flera framgångsrika företag födas ur samarbeten mellan just Universitet och Näringsliv.

Resultatet kommer vi att se under de kommande veckorna, månaderna och åren. Unga företag får möjligheten bli snabbväxande framgångsrika företag, vilket på sikt kommer att främja företagandet och tillväxten i regionen.

För mer information om eventet och organisationerna bakom kontakta:

Venture Cup Öst
Cecilia Dahlgren