Ägarförändringar i Wedins

Pressmeddelande/Flaggningsmeddelande Wedins Ägarförändringar i Wedins Accent Equity Partners har idag sålt 11.000.000 B-aktier i Wedins Skor & Accessoarer AB, motsvarande 5,2 procent av bolagets kapital och 5,0 procent av bolagets röster. Samtidigt har Accent Equity partners också ställt ut en köpoption på 3.000.000 B-aktier till Roland Nilsson, VD och koncernchef i Wedins. Accent Equity Partners är ett ledande nordiskt riskkapitalföretag, med fokus på onoterade bolag i branschens mellansegment. Efter dagens försäljning kvarstår Accent Equity Partners som ägare av 19.662.520 B- aktier i Wedins, motsvarande 8,9 procent av bolagets röster och 9,3 procent av kapitalet. Roland Nilsson har idag sålt 3.000.000 B-aktier, motsvarande 1,4 procent av bolagets kapital och röster. Samtidigt har Roland Nilsson förvärvat en köpoption av Accent Equity Partners på 3.000.000 B-aktier. Roland Nilsson äger efter dessa transaktioner 1.000.000 A-aktier, 15.400.000 B- aktier och en köpoption på 3.000.000 B-aktier i Wedins, vilket vid fullt utnyttjande motsvarar 9,1 procent av kapitalet och 12,8 procent av rösterna. - Jag har idag sålt en del av mitt innehav i Wedins, för att hantera de räntekostnader som föreligger i anslutning till förvärvet av mitt stora aktieinnehav i Wedins. Samtidigt har jag förvärvat en köpoption på motsvarande antal aktier, vilket ger mig möjlighet att bibehålla min ägarandel och mitt långsiktiga ägarengagemang i bolaget, säger Roland Nilsson VD i Wedins. - Som ett led i vår övergripande investeringspolicy har vi idag sålt en större andel av vårt innehav i Wedins. Vi har under en längre tid varit engagerade i Wedins och det känns naturligtvis bra att kunna konstatera att bolaget utvecklas positivt efter den kraftiga omstrukturering som genomförts, säger Jan Ohlsson VD i Accent Equity Partners. För ytterligare information, vänligen kontakta: Jan Ohlsson, VD Accent Equity Partners, telefon 070-515 69 15 Roland Nilsson, VD och koncernchef Wedins Skor & Accessoarer, telefon 070-580 81 85 Wedins Skor & Accessoarer är en ledande aktör inom segmentet skor och accessoarer i Norden, med välkända varumärken, starka positioner och ett värdefullt butiksnätverk med över 200 butiker i Norden. Accent Equity Partners har sin bakgrund i Nordico och Euroventures, två ledande nordiska riskkapitalföretag i branschens mellansegment. Accent Equity Partners har under den senaste tioårsperioden deltagit i ett 50- tal företagsaffärer varav hälften realiserats med avsevärd värdestegring som följd. Accent Equity Partners förvaltar idag ett kapital uppgående till ca 2,5 miljarder kronor i sju fonder, varav 1,5 miljarder kronor är investerat. Investeringarna uppgår till 75-250 miljoner kronor per företag. ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/25/20031125BIT00660/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/25/20031125BIT00660/wkr0002.pdf