DELÅRSRAPPORT Q2 SEPTEMBER 2017 – FEBRUARI 2018

Kraftigt förbättrat resultat

ANDRA KVARTALET DECEMBER 2017 – FEBRUARI 2018

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 254,3 Mkr (249,8), en ökning med 4,5 Mkr
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 2 procent under kvartalet
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 51,0 procent (49,0)
  • Resultat före av- och nedskrivningar blev 16,7 (8,7), en förbättring med 8,0 Mkr
  • Resultat efter skatt uppgick till 12,3 Mkr (3,1)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,08 kr (0,02)
  • Antalet butiker uppgick till 126 jämfört med 129 butiker föregående år

FÖRSTA HALVÅRET SEPTEMBER 2017 – FEBRUARI 2018

• Koncernens nettoomsättning uppgick till 471,1 Mkr (462,7), en ökning med 8,4 Mkr
  • Koncernens försäljning i jämförbara butiker ökade med 3 procent under första halvåret
  • Bruttovinstmarginalen uppgick till 54,3 procent (52,8)
  • Resultat före av- och nedskrivningar blev 33,4 Mkr (18,6), en förbättring med 14,8 Mkr
  • Resultat efter skatt uppgick till 21,7 Mkr (8,3)
  • Resultat per aktie före utspädning uppgick till 0,15 kr (0,06)

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER OCH EFTER KVARTALET

• I enlighet med vår plan för fysiska butiker har ytterligare två butiker stängts för ökad effektivitet och lönsamhet. En Accentbutik i Strömstad stängdes under januari och en Morrisbutik i Rolvsøy stängdes i slutet av februari.
  • Under januari inleddes NKs ombyggnationer av varuhuset som kommer att pågå under en längre tid. Samtliga våra tre avdelningar på NK kommer att omfattas och i januari flyttades vår avdelning NK Travel Essentials (tidigare NK Res) till plan 3. Försäljningsutvecklingen har sedan flytten varit positiv.
  • I det rapporterade resultatet ingår nedskrivningar av varulager och inventarier för Rizzobutiken på Biblioteksgatan i Stockholm som drabbades av brand i november 2017. Vi vet i dagsläget inte när butiken kommer att öppna igen.

Venue Retail Group presterar klart bättre än marknaden och går därmed emot strömmen i en i övrigt tuff retailmiljö. De positiva tecknen inom koncernen stärks ytterligare och vi förbättrar såväl försäljning som bruttomarginal och resultat.

Bolagets verksamheter fortsatte att utvecklas väl under andra kvartalet och koncernen har därmed åtta kvartal i rad med förbättrat rörelseresultat. Den jämförbara försäljningstillväxten uppgår till 2 procent jämfört med föregående år, vilket är klart bättre än marknaden i övrigt (enligt HUI).

Vårt arbetssätt har under kvartalet präglats av närhet till affären, där vi på ett målmedvetet sätt balanserat försäljnings- och marginalutveckling för att uppnå ett bättre rörelseresultat. Våra kampanjer och aktiviteter resulterade i en bra julhandel som följdes upp med en lyckad reaperiod i januari.

Detaljhandelsklimatet förändras snabbt och vårt fokus på ökad digitalisering för att möta kundens krav går helt enligt plan. Köpbeslutet tas allt oftare på nätet, även om den största delen av handeln fortsatt sker i fysisk butik. Vår omni channel-lösning, kundbeställningar i butik, som levererades under kvartal ett har tagits emot väl av kunderna.

Arbetet med att se över och optimera butiksnätet fortgår i hög takt. Av de 35 mindre och olönsamma butiker som återfanns på vår avvecklingslista återstår nu endast 9 butiker. Tre butiker har till följd av positiv utveckling återlagts i ordinarie drift. Under januari flyttades vår avdelning NK Travel Essentials (tidigare NK Res) till plan 3 på NK i Stockholm. Med ett utvecklat koncept har försäljningsutvecklingen förstärkts sedan flytten. Detsamma gäller vår A-TO-B-butik i Täby C som nu konverterats till Accent – med tvåsiffriga ökningstal av försäljningen som följd. Det är ännu en lyckad del av vårt intensiva förbättringsarbete i varje enskild butiksenhet. Det är glädjande att se hur våra jämförbara butiker fortsätter att utvecklas positivt jämfört föregående år – samtidigt som vår onlineverksamhet växer kraftigt. Vi vill göra det enkelt för kunden – det verkar kunden gilla!

Ett aktivt rekryteringsarbete av nya kundklubbsmedlemmar har inneburit en stadig tillväxt i kundklubben på ca 25 procent per månad det senaste halvåret. Detta har tillsammans med ett attraktivt och tydligt erbjudande drivit försäljningen såväl i online som i fysisk butik. Att stärka positionen för våra lönsamma egna varumärken, Don Donna, Handskmakaren, Rizzo och A-TO-B, är prioriterat. Med Don Donna i spetsen bidrar de egna varumärkena till ett starkare kunderbjudande med kvalitativa produkter till bra priser och med en hög marginal.

Vi fortsätter att ha ett starkt fokus på online och omni channel. Vårt arbete med att sätta kunden i fokus, att verka där kunden finns och att göra det lätt för kunden är framgångsrikt. Att vi på en marknad i stor förändring presterar ett förbättrat rörelseresultat åtta kvartal i rad är för oss beviset på att vår plan fungerar!

Stockholm april 2018