Garanterad nyemission och förändringar i ledning och styrelse

För att stärka Venue Retail Groups finansiella ställning och säkerställa den omfattande nya satsningen på bolagets butikskoncept i syfte att förbättra bolagets marknadspositioner, har styrelsen för avsikt att föreslå en nyemission om 40-50 Mkr, med företrädesrätt för aktieägarna att teckna de nya aktierna. Villkoren och tidplanen för nyemissionen planeras att fastställas och kommuniceras inom fyra veckor från detta pressmeddelande. Företrädesemissionen är i sin helhet garanterad. Styrelsens ordförande önskar lämna styrelsen i samband med planerad extrastämma och bolagets VD kommer att lämna sin position i bolaget den 1 september 2014.

Bolagets största ägare, Varenne AB (representerade 17,7 procent av kapitalet) och familjen Eklöf (representerande cirka 5 procent av kapitalet), har förklarat att de avser att rösta för nyemissionen samt åta sig att teckna sin andel i emissionen och garantera resterande del av nyemissionen. Det innebär att företrädesemissionen är till fullo garanterad genom teckningsåtaganden och emissionsgarantier. Extra bolagsstämma beräknas hållas den 1 augusti 2014.

Carnegie Investment Bank är finansiell rådgivare till Venue Retail Group.

Föreslagna förändringar i styrelsen
Styrelsens ordförande Mats Persson har meddelat att han avser att lämna styrelsen vid den kommande extra bolagsstämman. Det kommer då att föreslås att Ulf Eklöf, grundare av Stadium, tillträder som styrelsens ordförande samt att Tommy Jacobson tillträder som vice ordförande.

Vidare kommer att föreslås att Bo Eklöf och Jimmy Johansson väljs som nya ledamöter i styrelsen. Bo Eklöf är inköpschef i Stadium och medgrundare till Stadium. Jimmy Johansson är VD för kommunikationsbyrån AWB samt tidigare marknadschef och vice VD i Björn Borg. Han är även styrelseledamot i modeföretaget Hope.

Ledningsförändringar
Susanne Börjesson kommer, efter sju år i bolaget varav fem år som VD, att lämna rollen som VD för Venue Retail Group. Hon har under den här tiden lett ett genomgripande förändringsarbete, renodlat butiksnätet, förtydligat kedjekoncepten och format en plattform för framtida tillväxt. Susanne Börjesson kvarstår i sin position till den 1 september 2014. Christel Kinning tillträder då som tf VD. Christel Kinning är idag ledamot i styrelsen i bl a Venue Retail Group, Stadium och Hope. Processen att rekrytera ny VD till Venue Retail Group kommer att inledas omgående.

Styrelsen i Venue Retail Group AB (publ)

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Ulf Eklöf, vice ordförande i Venue Retail Group, telefon 0706-343001.

Informationen är sådan som Venue Retail Group AB kan vara skyldigt att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande torsdagen den 26 juni 2014 kl 17.00.

Venue Retail Group AB, Ringvägen 100, 11 tr, Stockholm
Telefon 08-508 99 200. Organisationsnummer 556540-1493. www.venueretail.com

Venue Retail Group är en ledande aktör inom segmentet modeaccessoarer, resetillbehör och skor i Norden. Koncernens butiker erbjuder den ultimata mötesplatsen för dem som söker attraktivt mode, hög service och genuin fackhandelskunskap. Verksamheten bedrivs i de två affärsområdena Accessoarer och Rizzo genom de helägda kedjorna Accent, Morris och Rizzo. Venue Retail Group är noterat på NASDAQ OMX Stockholm.

Taggar: