Rekordresande med Styrsöbolaget under juni till september

Report this content

Från juni och ända in i september 2014 skedde rejäla resandeökningar på samliga av Styrsöbolagets båtlinjer i Göteborg jämfört med samma period förra året.

- Det fina vädret har sannolikt varit en bidragande orsak till det ökande resandet med Styrsöbolaget. Den ovanligt värmande höstsolen kan ha lockat fler turister att besöka skärgården eller åka båt på älven, men det har även skett resandeökningar bland pendlarna när vädret inte varit lika fint, säger Gunnar Söderberg, Trafikchef Styrsöbolaget

Störst ökning var det på linje 286 Älvsnabbare, som går tvärs älven mellan Rosenlund och Lindholmen. Där var ökningen otroliga 27,4 % under september . Sammanlagt valde 179 200 resenärer att resa på den 4 minuter korta linjen under den gångna månaden. Linjen, som är gratis att resa med, har blivit populär för cyklister som gärna tar färjan som en genväg istället för att cykla över någon av broarna.

På linje 285 Älvsnabben, som går längs med älven mellan Lilla Bommen och Klippan, ökade resandet med 17,1 % till 90 900 resenärer under september. Resandet på linjerna 281-284 från Saltholmen till öarna i södra skärgården ökade med 2,1 % till 173 000 resenärer under samma månad.

För mer information kontakta:

Gunnar Söderberg
Trafikchef Styrsöbolaget