Skånetrafikens och Veolia Transports bussläp i Kristianstad en succé

Report this content

Många Kristiandstadsbor höjde nog förvånat på ögonbrynen första gången de såg Skånetrafikens och Veolia Transport ABs unika ekipage; en buss med ett bussläp kopplat bakom sig. Men nu har bussläpet under sina fem testmånader blivit en vanlig syn i staden. Och faktum är att hela 98 % av dem som reser med det anser i mycket hög grad och i hög grad att det är en bra idé.

Resultatet bygger på en undersökning som undersökningsföretaget Epinion gjort med resenärerna i bussläpet, men man har också frågat potentiella resenärer på en annan ort om deras inställning. Generellt är de som har testat mest positiva. De tycker att det är tyst och lugnt i släpet och att det finns gott om sittplats. Manliga resenärer som testat släpet är mest nöjda medan manliga potentiella resenärer är minst nöjda, enligt rapporten.

Att det är ett miljövänligt sätt att resa och att det finns sittplatser är mycket viktigt för alla resenärerna. Av de som testat bussläpet upplever en klar majoritet att det finns gott om sittplatser och att färdsättet är skonsamt mot miljön. De tycker dessutom att det är tyst och lugnt i släpet.

Även förarna lovordar bussläpet och tycker att det är lätt att navigera och köra.

Testperioden förlängs

Bussläpet i Kristianstads stadsbusstrafik är det första i Sverige sedan 1950-talet och den första testperioden omfattade september till december. Släpet har under den här perioden varit i bruk på stadsbusslinje 4 mellan kl. 07.00-09.00 och 12.00-17.00. Nu kommer testperioden att förlängas ytterligare sex månader.

- Vi ser många fördelar med bussläpet. Det är mer ekonomiskt och flexibelt att köra en buss med bussläp de delar av dagen då antalet resenärer är som flest, än att köra med en ledbuss en hel dag. Dessutom är det miljövänligt och upplevs som tyst med bra komfort, säger Ulf Erlandsson, affärschef på Veolia Tranport AB.

- Alla de positiva resultaten gör att vi nu kommer att gå vidare med att permanenta bussläp i Kristianstad och kanske även på flera andra håll i Skåne, säger Klas Sörensson, trafiktutvecklare på Skånetrafiken. Även från andra delar av kollektivtrafiksverige finns ett stort intresse.

Dagens testbuss och släp är tio år gammalt och även om skicket är bra kommer den permanenta lösningen att bli med nya bussar och släp i en modernare design och med ännu bättre komfort.

Så det som många höjde på ögonbrynen åt för några månader i Kristianstad ser nu ut att kunna bli en mer vanlig syn i den skånska kollektivtrafiken framöver..

För ytterligare information, kontakta;

Klara Haage, pressekreterare Veolia Transport