Veoneer demonstrerar samarbete mellan bil och förare på CES 2019

Las Vegas (CES), 6 januari 2019: På den årliga konsumentelektronikmässan i Las Vegas kommer Veoneer (NYSE: VNE och SSE: VNEsdb) visa teknologier, lösningar och forskning som påverkar hur bilar kommer utvecklas långt in på 2030-talet. År 2030 väntas de flesta bilar som säljs innehålla avancerad teknologi för interaktion mellan bil och förare, enbart en mycket liten del av bilarna på marknaden förväntas vara helt självkörande.

id ’gemensam bilkörning’ sköter bilen delar av körningen, samtidigt som föraren fortfarande är involverad. Denna utveckling kommer över den kommande tio-årsperioden föra med sig helt nya nivåer av säkerhet och bekvämlighet, till gagn för bilens förare, passagerare och samhället i stort.

Några av de teknologier som visas och demonstreras på CES 2019 är:

Pilot Assist Nivå 2+, förarassistans för nivå 2+, innebär att bilen kan styra, bromsa, accelerera och vägleda hur den ska agera i ett ökande antal situationer, samtidigt som föraren fortfarande är involverad. Veoneer och partnern Zenuity kommer leverera sina första Pilot Assist-funktioner under 2020, antalet funktioner väntas öka under kommande år. Detta kommer på allvar göra det möjligt med ’gemensam bilkörning’.

Framåtriktade kameror med djupinlärning, kommer användas i mer avancerade och tillförlitliga förarassistanssystem, såsom nästa generation förarassistans för motorvägskörning. Veoneer är först i världen med kameror med djupinlärning och de första levereras till kund under 2019.

5G-uppkoppling möjliggörs av Veoneers partnerskap med Ericsson. Den senaste 5G-teknologin låter förare (och fordon) interagera med omgivningen, exempelvis möjliggörs vägassistans i realtid, direkt interaktion med sådana som kan styra trafikflöden och med personer som arbetar vid vägen, t.ex. vid olyckor.

Zeus superdator var den första som offentliggjorts globalt som möter kraven för autonom körning nivå 4. Zeus kombinerar data från kameror, radar och andra sensorer, tolkar situationen och vidtar därefter de åtgärder som krävs. Zeus är ett samarbete mellan Veoneer, Zenuity och NVIDIA.

Testkörningar kommer genomföras med Veoneers forskningsbil LIV 3.0, som fokuserar på att skapa tillit mellan fordon och förare och vice versa, med hjälp av ett antal HMI-relaterade (Human Machine Interaction) teknologier.

LIV3.0 testkörning

Veoneer är med på CES 2019 den 8-11 januari. För att se Veoneers teknologier är ni välkomna till vår utställning som finns på PL#1, Platinum Lot på Swenson Street, strax utanför South Hall.
För att boka en testkörning av LIV3.0, vänligen kontakta sogand@aknpr.com eller ring +1 (805) 886-7472.

Mör våra experter: Veoneer deltar i paneldiskussioner

Veoneers experter delar med sig av sina unika insikter inom HMI och autonom körning på följande paneldiskussioner som CES anordnar:

•  AI Use Cases med Ola Boström, måndag 7 januari kl. 1:30–2:15, LVCC, North Hall N256
  •  Autonomous/Smart Vehicles, Safety, and Policy med Veoneers CTO Nishant Batra, onsdag 9 januari kl 2:15-3:15, LVCC North Hall N262

Media:

Thomas Jönsson, Communications & IR, tel +46 (0)8 527 762 27
Thomas.jonsson@veoneer.com

Cathrine Stjärnekull, Director Communications, Tel +46 (8) 527 762 81
cathrine.stjarnekull@veoneer.com

Investerare & analytiker:
Thomas Jönsson, Communications & IR, Tel +46 (0)8 527 762 27
Thomas.jonsson@veoneer.com

Ray Pekar, Investor Relations, Tel +1 (248) 794-4537
ray.pekar@veoneer.com

Om Veoneer - Vår affärsidé är att skapa förtroende för mobilitet. Vi designar och tillverkar det senaste inom hårdvara, mjukvara och lösningar för aktiv säkerhet, ADAS (förarassistanssystem), självkörande bilar, styrenheter och sensorer samt bromssystem. Veoneer bildades 2018 och bygger på ett arv med över 60 års erfarenhet från utveckling av bilsäkerhet. Huvudkontoret ligger i Stockholm, och Veoneer har omkring 8 300 medarbetare i 13 länder (inklusive joint venture-bolag) och är noterat på New York Stock Exchange (NYSE:VNE) och Nasdaq Stockholm (SSE: VNE SDB).