Camilla Lif tilldelades Silverkeruben på Teologifestivalen 2017

Hon får priset bland annat för att hon arbetat med stöd i missbruksbehandling på Kronobergshäktet och även jobbat med terapeutiska samtal, krisstöd och själavård.

- Tänk att det finns ett pris för samtidens formuleringskonst inom teologin, säger Camilla Lif när hon tar emot silverkeruben på lördagens festivalkväll.

I motiveringen till Teologifestivalens  pris skrivs att ”Camilla är en svårskrämd person som tryggt kan leda sin motpart genom svåra situationer och som samtidigt älskar att ta sig an nya yrkesmässiga utmaningar.”

Det är femte gången Silverkeruben delas ut. Tidigare mottagare av Teologifestivalens pris är Martin Lönnebo (Verbum), Ylva Eggehorn, KG Hammar och Jonas Gardell.

Camilla Lif är präst i Katarina församling i Stockholm. Hon skriver texter för Kyrkans tidning och gör Helgsmål och Gudstjänster i P1. Camilla är uppvuxen med mumintrollen på lantstället i Finlands skärgård, och tillbringar all sin lediga tid där vid stranden. 2015 skrev hon Vad vill du mig idag?   (Verbum). En bok med reflektioner där Camilla Lif Under ett helt år berättar om något som varje söndags eller helgdags bibeltext har fått henne att fundera över.

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Verbum AB är kyrkans eget mediahus och den ledande utgivaren av teologisk litteratur på marknaden. Vårt mål är att främja kyrkans röst i dagens och framtidens samhälle med hjälp av digitala och fysiska mediaprodukter av högsta kvalitet. Vi är mycket stolta över vår historia samtidigt som vi drivs av en vilja att förändra, utveckla och tillgängliggöra vårt innehåll i alla kanaler – print likväl som digitalt och rörlig media. Våra produkter riktar sig primärt mot kyrkor och församlingar men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning och presentböcker för allmänheten. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Jag är glad, stolt, överraskad och ödmjukad. Och uppmuntrad att fortsätta skriva,
Camilla Lif
Camilla Lif ställer sig i raden av tidigare pristagare som alla förnyar trons språk och bilderna för Gud. Vi på Verbum är stolta att ge ut hennes böcker.
Jonas Eek, Utgivningschef