Existentiellt ledarskap – ny bok om att leda och leva

Kan man leda med sin inre kompass? Är fokus på de ofta svåra livsfrågorna vägen till ett bättre ledarskap? Boken Livet händer! handlar om att vara kvinna och ledare i Svenska kyrkan, om vänskap som växer sig stark i livets slutskede, men också om att återvinna tillit och dra lärdomar för framtiden.

– Livet händer! är min berättelse om hur det var att bli domprost och därmed också förändringsledare i Lunds nya stora pastorat och hur det gick till när jag förlorade mitt arbete, inte förlusten i sig utan framför allt hur det gick till, säger Kerstin Hesslefors Persson.

I Livet händer! skriver hon om vad som kan hända när våra förutsättningar omkullkastas, hur det kan vara att möta det som händer och ta sig vidare, trots allt. Kerstin Hesslefors Perssons allmänmänskliga reflektioner har många bottnar och ger klok insikt – både i att leda och att leva.

”Det plötsliga och oväntade livet drabbar oss alla. Livet händer inte bara i största allmänhet, ibland händer det med ett tydligt utropstecken – abrupt och oönskat.”

Titel: Livet händer!
Författare: Kerstin Hesslefors Persson
Förlag: Verbum
Omslag: Lotta Kuhlhorn
ISBN: 978-91-526-3742-5
Utgivning: 7 maj 2018
Pris: Från 179 kr/st

Pressansvarig kommunikatör

Kerstin är präst, poet, psalmförfattare och en anlitad föreläsare och inspiratör.

Vi går till jobbet som hela människor. Att vara ledare och människa pågår i samma person samtidigt. Alla våra erfarenheter finns i oss.
Kerstin Hesslefors Persson, Livet händer!
Lugn och tillit hjälper oss vidare. Det är en styrka att ta emot genom lugn och tillit, och på så sätt få kraft mitt i allt vi brottas med.
Kerstin Hesslefors Persson, Livet händer!
Hur samlar vi ny energi och nytt mod när vi blivit svikna, tappat lusten och engagemangsglöden slocknat? När livet tar en annan vändning än vi hade önskat eller anat? Är bevarad tillit till livet möjlig när vi blir tilltufsade längst där inne?
Kerstin Hesslefors Persson, Livet händer!
Livet händer hela tiden – som bäckens vatten rinner mellan våra fingrar. Nu är vår stund på jorden. Det är ett uppdrag att finnas till för varandra, ständigt upptäcka hur vi kan möta varandra med omsorg och respekt i detta överraskande liv.
Kerstin Hesslefors Persson, Livet händer!
Ibland löser vi privata problem på jobbet, andra gånger jobbar vi på ledig tid. Vi kan inte sjukskriva oss från livet. Att leda är att ta ansvar för mitt område, oavsett om det är att arbetsleda, gruppleda eller att leda mig själv...
Kerstin Hesslefors Persson, Livet händer!
Existentiella perspektiv på ledarskap beskriver ledare och medarbetare som hela människor, med allt vad livet rymmer.
Kerstin Hesslefors Persson, Livet händer!
I Livet händer! berättar jag om hur det var för mig att förlora mitt arbete och den tystnad som följde, att fördjupa relationen med en döende vän och att leva med och bli fri från nervsmärta.