Noveller som får unga att närma sig Bibeln

Karin Härjegård släpper en andra bok med bibelberättelser i novellform. I berättelserna möter vi dem i Bibeln som brottas med samma frågor som vi människor gör idag.

Karin Härjegård, är präst och har i många år jobbat med konfirmander och ungdomsgrupper. Nu kommer hennes bok Du möter min blick i vimlet , där hon i novellform berättar om livshändelser hämtade ur Gamla och Nya testamentet. Karin Härjegård har tidigare gett ut boken Du ritar i sanden .

– Trots att vi arbetar med bibelberättelserna när vi ses i konfirmandgruppen, trots att vi berättar och läser, så kan det finnas ett motstånd. Jag hoppas att de här böckerna kan väcka tonåringarnas nyfikenhet och ge mersmak så att de vill och vågar öppna Bibeln, säger författaren Karin Härjegård om sina novellsamlingar.

Karin Härjegård upplever att Bibelns berättelser är viktiga för de ungdomar hon möter i sitt arbete som präst.

–Det är berättelser att spegla sig i, att känna igen sig i, att ta spjärn mot.

Författare:  Karin Härjegård
Omslag och grafisk form:  Eva Lindberg Design
ISBN:  978-91-526-3690-9
Utgivning:  3 april 2017
Pris:  Från 129 kr/st.

Bokrelease

Den 28 april hålls en bokrelease i Duveds kyrka i Åre församling.

Verbum AB är kyrkans eget mediahus och den ledande utgivaren av teologisk litteratur på marknaden. Vårt mål är att främja kyrkans röst i dagens och framtidens samhälle med hjälp av digitala och fysiska mediaprodukter av högsta kvalitet. Vi är mycket stolta över vår historia samtidigt som vi drivs av en vilja att förändra, utveckla och tillgängliggöra vårt innehåll i alla kanaler – print likväl som digitalt och rörlig media. Våra produkter riktar sig primärt mot kyrkor och församlingar men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning och presentböcker för allmänheten. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

”När han rider förbi mig möts våra ögon, hans och mina. Vi ser på varandra ett kort ögonblick – där i vimlet.”
Ur titelnovellen, där Jesus rider in i Jerusalem
Det är berättelser att spegla sig i, att känna igen sig i, att ta spjärn mot.
Karin Härjegård