Unik Bibel från Verbum

Verbum Förlag ger ut en unik bibel som genomgående är illustrerad av Mrs Murphy, som med sin personliga stil satt sin prägel från pärm till pärm.

Med hjälp av öppna frågor och musik- och filmtips, i bibeltextens marginal, uppmanas läsaren, att själv fundera över: Vad betyder texten för mig – här och nu? Att något sker vid texten skapar möjligheter att stanna upp, ”att krokas fast” vid texten. Varje bibelbok inleds med en filmaffisch med lite fakta om bibelboken. Bilden på affischen är en bra utgångspunkt för samtal.

Före själva bibeltexten finns det en introduktion eller en loggbok som bjuder in läsaren till att använda sin bibel. Här finns ”The Amazing Quicklist”, en tematisk hittlista i serieform, som kan användas som utgångspunkt för samtal. Där finns också en introduktion till bibeln, varför man ska läsa bibeln, hur den kan läsas och vilken relevans den har för en ung människa idag.

Bibelöversättningen är från Bibel 2000. Läs mer om Verbums unika Bibel på www.verbumforlag.se/konfirmand där finns det smakprov, filmaffischer och bonusmaterial.

Upphovsmännen bakom den kreativa idén, urvalet av de över 1000 krokarna och författare till den 32-sidiga inledningsdelen och försättsbladen är Fredrik Beverhjelm och Rickard Bonnevier. Båda har närmare 20 års erfarenhet av konfirmandarbete i Svenska kyrkan.

Bibeln har därtill fått en spännande grafisk form – skapad av illustratören och formgivaren Mrs Murphy, Malin Ehlin som jobbat både i Sverige och utomlands och vars karriär har kantats av flera nomineringar och utmärkelser. Läs mer om henne på www.mrsmurphy.se

För mer information
Kontakta AnnKatrin Larsson Verbum förlag, annkatrin.larsson@verbum.se, eller på tel 08-743 65 73.