Världens fika – alla är välkomna

I Malung, på Möllstorps campng, i Töreboda, i Åre och i Arboga – över hela Sverige bjuds det in till språkcafé. Där blandas svenska ord och många skratt med fika från olika delar av världen. I den nya boken  Världens fika  finns berättelserna och recepten som välkomnar nya vänner runt våra bord.

Det bjuds på muffins, basbousa , kokostoscarutor, himbasha , filmjölksbröd och baklava – och alla får vara med!

– Världens fika är en del av Verbums satsning på inspiration för allt det arbete som församlingarna och andra gör med att välkomna människor som just har kommit till Sverige, säger Jonas Eek som är utgivningschef på Verbum. Samtidigt är det den tredje boken med recept och berättelser från olika håll. De båda tidigare har klimatvänlig mat som gemensamt tema och heter Baka med årstiderna – klimatsmart och till många och Sopplunch – klimatsmart och för många .

Världens fika – alla är välkomna är full av hälsningar från platser där människor har fått sitt första svenska hem under de senaste åren: Gunnar tar med gitarren till språkcaféet för inlärningens skull, Ilse berättar om trängsel och välkomnande, Reem skriver om sitt möte med Lucia, Albin bjuder till rabarberplockning, Beatrisa bakar vallmokaka och Pernilla lär ut Den blomstertid nu kommer.

Recepten kommer från olika håll i Sverige och från en rad olika länder, för svenskt hembakat fika på språkcafé de första gångerna innebär ofta mer och mer internationellt hembakat fika efter ett tag.

– Att läsa alla brev och recept, fråga ut volontärer och vara med när borden fylls och något nytt ord faller på plats har varit en stor upplevelse, säger Anna Braw som har varit redaktör för boken. Och många av dem som hjälps åt med att välkomna alla säger att de tycker att de själva är de som får ta emot mest. Jag hoppas att den här boken ska få sprida energin och alla de goda idéerna både mellan dem som redan är igång och till dem som funderar på att bjuda in.

Tidigare på Verbum:  Baka med årstiderna * Sopplunch

Aktuellt med Anna Braw

Anna medverkar i ett seminarium på konferensen Se medmänniskan den 23 november på Ersta konferens & hotell, en dag då de diakonala frågorna uppmärksammas. Se medmänniskan är ett samarbete mellan Bräcke diakoni, Ersta diakoni och Verbum. För mer information om konferensen  klicka här!

Redaktör : Anna Braw (red)

Foto : Magnus Aronson m fl

Form: Maria Mannberg

ISBN: 978-91-526-3610-7

Utgivning:  september 2016

Pris:  Från 109 kr/st.

Verbum AB är Sveriges ledande utgivare av teologisk litteratur och livsfrågelitteratur. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Verbum AB är kyrkans eget mediahus och den ledande utgivaren av teologisk litteratur på marknaden. Vårt mål är att främja kyrkans röst i dagens och framtidens samhälle med hjälp av digitala och fysiska mediaprodukter av högsta kvalitet. Vi är mycket stolta över vår historia samtidigt som vi drivs av en vilja att förändra, utveckla och tillgängliggöra vårt innehåll i alla kanaler – print likväl som digitalt och rörlig media. Våra produkter riktar sig primärt mot kyrkor och församlingar men utgivningen speglar även livsfrågor, andlig vägledning och presentböcker för allmänheten. Verbum ger ut Kyrkans Tidning, Sändaren och Amos och är dotterbolag inom Berling Media AB.

Att läsa alla brev och recept, fråga ut volontärer och vara med när borden fylls och något nytt ord faller på plats har varit en stor upplevelse.
Anna Braw
Världens fika är en del av Verbums satsning på inspiration för allt det arbete som församlingarna och andra gör med att välkomna människor som just har kommit till Sverige.
Jonas Eek, Utgivningschef