Vem ska ta hand om våra begravningar?

Svenska kyrkans församlingar är i de flesta fall huvudman för samhällets begravningsverksamhet. Men hur självklart är det i ett mångkulturellt samhälle?
Jan-Olof Aggedal och Bo Silfverberg kommer nu ut med boken "Begravningsverksamheten och Svenska kyrkan".

– Boken belyser hur staten låter en alltmer komplex samhällsfunktion vila på en organisation med allt mindre förankring i befolkningen. Alla som är intresserade av samhällsfrågor bör fundera på om dagens ordning stämmer med de krav som ett mångkulturellt och mångreligiöst samhälle ställer – eller hur man ska säkerställa att så sker, säger Bo Silfverberg, författare och journalist.

Tillsammans med teologen Jan-Olof Aggedal har Bo Silfverberg tagit sig an begravningsfrågan. I Begravningsverksamheten och Svenska kyrkan möter vi olika svar från privatpersoner, forskare, företrädare för olika trossamfund och organisationer, företrädare för församlingar, stift och Svenska kyrkan på nationell nivå.

Genom de olika synsätten ställer sig författarna frågan om hur samhäller på bästa sätt kan ordna den begravningsverksamhet som riktar sig till alla.

"Sen, om det ändrar sig så att vi når under 50 procent som medlemsandel, tycker jag ändå inte att det är en kritisk punkt, för vad är alternativet, vem företräder fler och vem företräder på ett bättre sätt?", är en åsikt ur boken, medan en annan röst menar att "Det är som att man är inne i någon annans trädgård och det vill jag inte vara.."

Titel: Begravningsverksamheten och Svenska kyrkan
Författare: Jan-Olof Aggedal och Bo Silfverberg