Delårsrapport Verisec AB (publ) 1 juli – 30 september 2018

• Periodens resultat uppgick till -4,2 (-5,3) MSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -3,4 (-7,5) MSEK
• Per den 30 september 2018 uppgick likvida medel till 32,8 (17,4) MSEK
• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -0,88 (-1,19) SEK

Nio första månaderna: 1 januari – 30 september 2018

• Nettoomsättningen uppgick till 56,8 (45,0) MSEK
• Rörelseresultatet före avskrivningar, EBITDA, uppgick till -16,3 (-12,5) MSEK
• Rörelseresultatet, EBIT, uppgick till -21,3 (-16,0) MSEK
• Periodens resultat uppgick till -22,1 (-16,4) MSEK
• Kassaflödet från den löpande verksamheten uppgick till -17,3 (-14,9) MSEK
• Per den 30 september 2018 uppgick likvida medel till 32,8 (17,4) MSEK
• Periodens resultat per aktie före och efter utspädning uppgick till -4,85 (-3,70) SEK

Väsentliga händelser under tredje kvartalet: 1 juli – 30 september 2018

AUGUSTI: Personalen i Verisec har tecknat aktier inom ramen för det incitamentsprogram som etablerades i maj 2015, och där perioden för teckning av aktier (1 juli 2018 – 31 december 2018) har inletts. De anställda har totalt tecknat 12 975 nya aktier inom ramen för incitamentsprogrammet, vilket tillförde Verisec AB (publ) 778 500 kronor och ökade antalet aktier med 0,3 procent. Efter teckning av teckningsoptioner kvarstår totalt 87 475 teckningsoptioner i incitamentsprogram 2015/2018 som kan utnyttjas för teckning av nya aktier fram till 31 december 2018.

AUGUSTI: Verisec tecknade avtal med E-legitimationsnämnden (nuvarande Myndigheten för digital förvaltning, DIGG) inom ramen för 2017 E-legitimering – ett nytt statligt valfrihetssystem för elektronisk identifiering. Alla myndigheter, kommuner och landsting kan nu enkelt teckna avtalet 2017 E-legitimering och få tillgång till en framtidssäkrad e-legitimering kopplad till de e-legitimationsutfärdare som ingår i avtalet.

SEPTEMBER: Från och med den 5 september utökades ledningsgruppen med Nina Vallioniemi som haft rollen som Director IT Operations i Verisec sedan januari 2018. I takt med att molntjänsten Freja eID växer blir frågan om IT-drift kritisk och skall därmed också hanteras på ledningsnivå.

SEPTEMBER: Verisec meddelade att man ansöker hos Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) om att anmäla företagets nationella eID lösning som en Svensk e-legitimation inom eIDAS.

SEPTEMBER: Verisec slöt ett avtal med CGI Sverige AB – den femte största oberoende leverantören av tjänster inom IT och affärsprocesser i världen. Avtalet skapar förutsättningar för att Freja eID+ ska kunna användas hos de kunder och Service Providers som är anslutna till CGIs IdP-tjänst.

SEPTEMBER: Verisec och Global Identity Integrator AB, en ID-integratör som är en del av DevCode BPM AB, slöt ett avtal som öppnar dörren för Freja eID som ID-metod för onlinetjänster över hela världen. Samarbetet innebär att man genom Global Identity Integrator erbjuder Freja eID som identifieringsmetod för samtliga utav sina kunder som har stora krav på säker kundidentifiering men som saknat en internationellt skalbar e-legitimation för att lösa denna utmaning.

Väsentliga händelser efter tredje kvartalets utgång

• OKTOBER: Verisec slöt ett avtal med Vklass AB – Sveriges mest använda lärplattform för elever, lärare, föräldrar och skolledning, med cirka 700 000 användare.

NOVEMBER: Verisec och spelföretaget ATG (AB Trav och Galopp) slöt ett avtal som innebär att Freja eID kommer att läggas till som en av identifieringsmetoderna vid onlinespel. Den 1 januari 2019 införs en ny lag som öppnar upp den svenska spelmarknaden för nya aktörer genom ett licensförfarande. Även aktörer som tidigare haft tillstånd att bedriva spelverksamhet, bland annat ATG, omfattas av de nya reglerna. Ett av kraven i den nya lagen är att alla onlinespelare måste registreras med en e-legitimation eller motsvarande. Som ett led i detta har ATG valt att införa Freja eID som en av identifieringsmetoderna, dels för registreringen av nya kunder men även för inloggning till ATG:s digitala speltjänster.

KOMMENTAR FRÅN VD

Digitalisering utgör den enskilt största utmaningen för Verisecs kunder. Frågan kring digitaliseringen landar oftast i insikten om vikten av en sammanhållen användarresa, vilket lyfter frågor såsom: Hur blir man kund? Hur möter vi kunder i olika livssituationer i vardagen? Hur skapar vi upplevelser som lockar tillbaka kunder och minskar förlusten av kunder?

När digitaliseringens kärnfrågor kombineras med verklighetens komplexitet, där kundresan även påverkas av utomstående parter såsom underleverantörer, blir utmaningen större. Ett enkelt inköp på en webbutik innefattar minst tre parter: handlaren, betalningsförmedlaren och speditören. Identiteten är därför något av hjärtat i digitaliseringen. Utan ett sammanhållet identitetsbegrepp blir det nästintill omöjligt att följa kunden och möta upp i olika kanaler med relevanta tjänster över tiden.

Det monopol som finns i Sverige idag exponerar många organisationer för en stor risk. Med ökad digitalisering ökar beroendet av tillgängliga lösningar för säker identifiering. Detta blir allt mer uppenbart i de kunddialoger vi har. När vi bygger Freja eID bidrar vi därför samtidigt till redundans och kritisk infrastruktur i Sverige.

I takt med att antalet tjänster och användare ökar, blir också tillgänglighet och servicekvalitet viktigare. Det är då ett naturligt steg att lyfta upp driftsfrågorna på högsta ledningsnivå. Under perioden förtydligades detta ansvar och ledningsgruppen utökades med Nina Vallioniemi som har lång erfarenhet av verksamhetskritiska system.

Att bygga en bred och relevant portfölj av tjänster som stödjer Freja eID har varit ett fokusområde under 2018. Anslutningen till Valfrihetssystem 2017 var på både kort och lång sikt ett viktigt steg i att underlätta för digitalisering inom offentlig sektor.

Valfrihetsystemet är riktat till organisationer som omfattas av Lagen om offentlig upphandling och innebär för många offentliga organisationer ett förenklat upphandlingsförfarande. Istället för komplexa och tidskrävande direktupphandlingar kan avtal tecknas med Myndigheten för digital förvaltning (DIGG).

Det nuvarande Valfrihetsystemet (2016) går ut i slutet på detta år, vilket på kort sikt sannolikt innebär anslutning till Valfrihetssystem 2017 under fjärde kvartalet i år. I praktiken får då Freja eID-användare tillgång till flera breda tjänster.

På längre sikt har den statliga Reboot-utredningen (Utredningen om effektiv styrning av nationella digitala tjänster SOU 2017:114, Sid 47) föreslagit att myndigheter som vill använda e-legitimationer ska använda sig av valfrihetssystem. Värt att notera är också att den tekniska miljön som hanterar Valfrihetssystemet är detsamma som hanterar de europeiska e-legitimationerna (eIDAS). Således är utvecklingskostnaderna för att stödja e-legitimationer ur ett europeiskt perspektiv redan tagna.

Processen för en EU granskning av Freja eID påbörjades redan i januari 2018, men regeringen hade i detta läge inte utpekat en ansvarig myndighet. I och med bildandet av DIGG den 1 september så anmälde Verisec Freja eID för användning inom eIDAS. Denna formella intresseanmälan är ett formaliakrav för en fortsatt granskningsprocess. Min förhoppning är att tillsammans med DIGG under hösten kunna formalisera och påbörja granskningsprocessen. Ur ett användarperspektiv innebär detta att svenska medborgare skall kunna få åtkomst till offentliga tjänster inom EU med hjälp av sitt Freja eID.

Perioden har inneburit viktiga framsteg i att öka antalet relevanta tjänster i Freja eID. Vi fortsätter nu vårt systematiska arbete med att öka anslutningstakten av såväl användare som tjänster.

Johan Henrikson, VD
Stockholm, november 2018

Johan Henrikson, VD Verisec
Mobil: +46 733-45 89 02
Email: johan.henrikson@verisec.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 november 2018, kl. 07:30 CET genom ovanstående persons försorg.