Freja eID lanserar gratis e-legitimation

IT-säkerhetsföretaget Verisec meddelar idag att man lanserat en gratisversion av Freja eID som ger alla företag, myndigheter och organisationer tillgång till en helt kostnadsfri e-legitimation. ”Vi undanröjer nu det största hindret för Sveriges fortsatta digitalisering”, säger företagets VD Johan Henrikson.

Sveriges digitalisering vilar i huvudsak på lösenord, en säkerhetslösning som inte längre fyller ens de mest grundläggande säkerhetskrav. En undersökning från Verisec visar också att onlinetjänster som inte har något säkrare än lösenordsinloggning gör användarna tveksamma, på grund av risken för onlinebedrägerier. Såväl EU-direktiv som svensk lagstiftning har börjat adressera problemet och har infört eller föreslår krav på säkrare metoder än lösenord, exempelvis vid onlinebetalningar eller vid registrering av spelkunder.

Samtidigt är Sverige världsledande på e-legitimering, med flera kompletterande lösningar som är tillgängliga för alla i Sverige. Problemet är att användandet av e-legitimation till absolut största delen är kopplat till banktjänster och mobilbetalningar. Nästan alla andra branscher förlitar sig på de föråldrade lösenorden, bland annat på grund av att alternativen, som inloggningsdosor eller mobila e-legitimationer, har varit för dyra.

Freja eID är en mobil e-legitimation som finns i två versioner, Bas och Plus. I Bas-versionen växlar användaren över sitt befintliga lösenord till Freja eID-appen i mobilen och bibehåller därmed den tillitsnivå som redan är etablerad med onlinetjänsten, samtidigt som en högre säkerhet och bättre användarupplevelse adderas. Plus-versionen är godkänd av statliga E-legitimationsnämnden för kvalitetsmärket Svensk e-legitimation. Användarnas identitet är verifierad i en reglerad process som bland annat innefattar en fysisk ID-kontroll, SPAR-uppslag av folkbokföringsadress och validering av ID-handlingens giltighet. Gratistjänsten från Verisec innebär att onlinetjänster kan växla över från lösenorden och låta sina användare logga in och göra digitala underskrifter på Freja eID:s basnivå. Freja eID är alltid gratis för användaren.

”Vi undanröjer nu det största hindret för Sveriges fortsatta digitalisering. Vi vet att viljan att ersätta lösenorden är stark. Att inte förändringen har gått snabbare beror på att det varit både dyrt och krångligt för onlinetjänsterna att byta. Lösenord är gratis och enkla att implementera i sin tjänst. Därför måste alternativet vara gratis och lika enkelt. Som jag ser det finns det nu inte längre några ursäkter att ha kvar lösenordet överhuvudtaget.”

Mobil: +46 (0) 733-45 89 02
Email: johan.henrikson@verisec.com

Verisec AB (publ) är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två verksamhetsområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City, Dubai och Frankfurt. Verisec är noterat på Nasdaq First North Premier i Stockholm. Erik Penser Bank AB är Verisecs Certified Adviser. För ytterligare information: www.verisec.com och www.frejaeid.com