Nexus Group integrerar Freja eID i sin inloggningsplattform.

IT-säkerhetsföretaget Verisec meddelar idag att Nexus Group, integrerar Freja eID i sin produkt HAG (Hybrid Access Gateway). Nexus har en mycket stark ställning genom sin autentiseringsplattform för verksamhetssystem som riktar sig till företag, myndigheter och kommuner och deras anställda, kunder och invånare.

Nexus Hybrid Access Gateway, HAG, är en produkt som används för att möjliggöra säker åtkomst till digitala resurser – oavsett var resurserna eller användarna befinner sig. Kunder och partners väljer Nexus HAG för att möjliggöra säker inloggning till olika verksamhetssystem med tjänste-ID:n eller de publika e-legitimationer som finns på marknaden. Genom integreringen blir Freja eID nu tillgängligt för stora användargrupper inom bl.a. offentlig sektor. Dessa användare kan nu börja nyttja Freja eID som en säker inloggningsmetod och för att signera handlingar digitalt.

Lars Pettersson, CEO Nexus Group, kommenterar:
”Det är en viktig del av Nexus strategi att ge stöd för de id:n som marknaden har behov av. Freja eID som autentiserings- och signeringsmetod efterfrågas både av våra kunder och partners. Fördelen med Freja eID är att identiteterna inte är personnummerberoende, dvs legitimationshandlingen inkluderar alla samhällsgrupper, som exempelvis våra kommunkunder interagerar med. Vi är också glada för att Freja eID är en nordisk lösning, eftersom vi levererar HAG även utanför Sverige”.

Johan Henrikson, VD Verisec, kommenterar:
”Hybrid Access Gateway (HAG) är en etablerad plattform för inloggning för många av Nexus befintliga kunder. Genom denna integration blir det kostnadseffektivt och enkelt att koppla på Freja eID som inloggningsmetod. Nexus har länge haft en stark ställning inom säkerhetslösningar i Sverige, och är därmed en viktig partner för att öka både användare och tjänster i Freja eID.”

Tfn: +46 733 45 89 02

Lars Pettersson, CEO Nexus Group
Tfn: +46 8 685 45 60
E-post: lars.pettersson@nexusgroup.com