Verisec inleder långsiktigt samarbete med Consid med fokus på e-legitimationstjänsten Freja eID

IT-säkerhetsföretaget Verisec, som ligger bakom den mobila e-legitimationstjänsten Freja eID, meddelar idag att man inleder ett långsiktigt samarbete med Consid – ett av Sveriges snabbast växande bolag som erbjuder konsulttjänster inom IT, management och digital marknadsföring. Samarbetet skapar bra förutsättningar för att Freja eID ska kunna användas i många av de tjänster som utvecklas och förvaltas av Consid.

Freja eID är ett ekosystem för betrodda digitala identiteter. Tjänsten erbjuder två nivåer av tillit, en basnivå där användaren gör en självregistrering och en plusnivå med en högre tillit där användaren också måste bekräfta sin identitet genom en fysisk identitetskontroll. Denna högre nivå – Freja eID+ – är godkänd av statliga E-legitimationsnämnden för kvalitetsmärket svensk e-legitimation.

Med kontor i fjorton svenska städer utgör det snabbt växande bolaget Consid en stark partner som ger ökade förutsättningar när man vill lansera en nationell infrastruktur. Förutsättningen för många av de digitala tjänster som finns idag och i framtiden är en stark identitet. Freja eID är en mobil e-legitimation som kontrolleras av användaren för att logga in, skriva under och kommunicera säkert i den digitala världen. Istället för lösenord bekräftas inloggningar och transaktioner med hjälp av fingeravtryck eller PIN-kod i Freja eID-appen, en app med fokus på användarupplevelsen.

Peo Strömberg, Head of Innovation, Consid kommenterar:
”Freja eID är den nya generationens e-legitimation där man har fler fördelar gentemot konkurrenter. Dels är tjänstens funktionalitet skarpare än konkurrenternas, men distributionen är även effektivare då de fysiska legitimationskontrollerna görs via Freja eID-ombud och inte via banker. Man har även en flexiblare affärsmodell där kunder betalar ett fast pris istället för att kostnaden beror på antalet inloggningar, vilket gör att t.ex. offentliga organisationer lättare och mer effektivt kan budgetera kostnaden.”

Johan Henrikson, VD Verisec, kommenterar:
”Partnerskapet med Consid är en del i att bygga starka relationer för att kunna leverera attraktiva tjänster inom alla delar av våra digitala liv. Identiteten är en nyckel, men för att bli värdefull måste det finnas ett lås som öppnar en dörr. De tjänster som levereras av Consid, tillsammans med sina kunder, skapar förutsättningen för att Freja eID skall kännas både relevant och värdefull för användaren.”

Mobil: +46 733 45 89 02

Peo Strömberg, Head of Innovation Consid
E-post: peo.stromberg@consid.se

Verisec AB (publ) är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två verksamhetsområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City, Dubai och Frankfurt. Verisec är noterat på Nasdaq First North Premier i Stockholm. Remium Nordic Holding AB är Verisecs Certified Adviser. För ytterligare information: www.verisec.com och www.frejaeid.com