En lugn julafton för Sveriges största larmföretag

Sveriges största larmföretag hade en lugn julafton. Bland Verisure Securitas Direct 250 000 kunder drabbades endast sex kunder av inbrott. Julen är en tid som annars präglas av många inbrott och den period under året då flest villor och radhus drabbas av inbrott enligt BRÅ.*

Michael Peterson som är säkerhetsinformatör på Verisure Securitas Direct kommenterar:

– Vi är glada över att det har varit så få inbrott på julafton som annars tyvärr är en dag som präglas av många inbrott. Våra kunder har inte drabbats i lika stor utsträckning av inbrottsförsök och jag skulle säga att det är mycket tack vare vår säkerhetslösning och kundernas säkerhetsförberedelser, säger Michael Peterson säkerhetsinformatör på Verisure Securitas Direct.

Högsäsong för inbrott under jul och nyår
Under årets sista månader ökar villainbrotten. Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) anmäldes det 2013 i genomsnitt cirka 60 bostadsinbrott per dag. Just under jul och nyår ökar inbrotten ytterligare till omkring nittio anmälda bostadsinbrott per dag.*

– Det är högsäsong för inbrott fram till nyår och vi rekommenderar alla svenskar att fortsätta vara extra försiktig och säkra hemmen under denna period. Några enkla åtgärder kan göra stor skillnad som att se till att alltid låsa alla dörrar och fönster när du lämnar hemmet, informera dina grannar om du är borta i mer än en dag och använda automatiska ljus när du inte är hemma, säger Michael Peterson.

Tips från Verisure Securitas Direct säkerhetsinformatör Michael Peterson för att undvika inbrott under jul och nyår:

Säkra dörrar och fönster
Se till att ha fönster och dörrar ordentligt stängda och låsta – även på övervåningen. Det är vanligt att slarva med fönster och att låsa dem på fel sätt. Nästan 50 procent av alla inbrott sker genom fönstret.

Inga värdefulla föremål synliga genom fönster

Se till att lägga undan värdesaker såsom mobiltelefoner, surfplattor, laptops, smycken och andra värdefulla mindre föremål. De flesta inbrottstjuvar börjar med att titta in genom fönster för att se om det finns saker som de kan enkelt och snabbt komma undan med.

Ta hjälp av grannar
I en intervjuundersökning med personer som begått inbrott svarade 19 av 20 att de var mer försiktiga eller helst undvek områden med grannsamverkan, enligt BRÅ. Prata med grannarna och ha för vana att hålla koll på varandras hus. När ett hus är obebott kan grannar hjälpa till att få huset se bebott ut genom att parkera på uppfarten, tömma brevlåda eller sopor.

Använd belysningen
Ett bra sätt att få det att se ut som om någon är hemma är att se till att belysningen slås på och av även när du inte är hemma. Med hjälp av en Verisure App kan belysningen automatiskt slås på och av i olika mönster och tider varje dag. Alternativt går det att använda vanliga ljus-timers. Se även till att flera lampor tänds och inte bara en.

Använd ett modernt larm uppkopplat till larmcentral

Det bästa sättet att hindra inbrott är att ha ett hemlarm. Många undrar över skillnaden mellan ett ”vanligt” larm och ett uppkopplat larm. Svaret är ganska enkelt – det sistnämnda för oväsen medan det uppkopplade går till en larmcentral som kan engagera väktare, polis, ambulans, brandkår eller helt enkelt dokumentera inbrottet.

Ett uppkopplat larm kan inte förhindra inbrott men det verkar avskräckande, dels för att tjuven vet att den har en högst begränsad tid på sig att ta sig in och ut ur huset, dels för att de vet att de kommer fångas av en kamera vilket ökar chanserna för att ett gripande.

Källa:
Brottsförebyggande rådet 2014, ”Tid för brott”: