• Verisure/

Ny undersökning visar: Två av tre svenskar är en säkerhetsrisk för sig själva nattetid – laddar mobilen när de sover

Den tredje största risken som svenskar oroar sig för gällande brandsäkerhet är att deras mobil eller surfplatta ska självantända, avslöjar en ny undersökning. Trots det laddar 68 % sin telefon eller surfplatta på natten – varav 36 % precis vid sängen.

Undersökningen visar att de brandorsaker som svenskarna främst oroar sig över är elfel (23%), levande ljus (21%) och att mobiltelefonen eller surfplattan ska självantända (18%). Spisen som är den vanligaste brandorsaken i svenska hem oroar sig enbart 9 % för.

Trots oron för elektronikbrand laddar två av tre svenskar mobilen eller surfplattan på natten och nästan hälften (49%) någonstans i sovrummet under nattetid.

– Resultatet är oroande eftersom bränder i batteridriven elektronik blir allt vanligare. Det är i synnerhet åldersgruppen 18-35 som slarvar mest med säkerheten, där mer än hälften laddar telefonen precis vid sängen, säger Martin Liabäck, trygghetsrådgivare på larmföretaget Verisure Sverige.

Bränder kan förebyggas

Majoriteten av dessa bränder kan förebyggas genom att man själv vidtar enkla säkerhetsåtgärder.

– Man ska alltid använda den laddare som är avsedd för produkten och inte ladda när man lämnat bostaden och inte har laddaren under uppsikt, fortsätter Martin Liabäck.

Han avslutar:

– Du kan också använda en mängd olika timers, som ser till att elektroniken är avslagen när den inte används.

Främsta brandorsakerna svenskarna oroar sig över*:

• Elfel, 23%
  • Levande ljus, 21 %
  • Självantändning av mobil/surfplatta, 18%
  • Någon glömmer att stänga av spisen, 9%
  • Yttre orsaker (blixtnedslag, nyårsraket etc.), 7%

Källa: Undersökning genomförd av YouGov under november 2016.

Fakta undersökningen

Undersökningen genomfördes i november 2016 av YouGov på uppdrag av Verisure och fokuserade på svenskarnas attityder till säkerhet i hemmet. 1012 respondenter i åldern 18 år och uppåt deltog i undersökningen. Urvalet är statistiskt säkerställt utifrån ålder, kön och hemvist.

För mer information eller fakta, vänligen kontakta:

Theres Lakso, Kommunikationschef Verisure Sverige AB, 0700-036015, press@verisure.se

Verisure är en ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm samt produkter och tjänster för det smarta hemmet med över 2 miljoner kunder i 14 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en professionell övervakningstjänst som är öppen dygnet runt. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se

Taggar: