Svensk app för smarta hem gör succé i Europa

– Över en halv miljon användare nästa år

Den svenskutvecklade smarta hem-appen från Verisure har vuxit med 140 procent det senaste året. Idag används appen i över 300 000 europeiska hushåll och varje månad tillkommer 20 000 nya användare. De flesta börjar med att koppla upp sina larm men även funktioner som det digitala låset och temperaturmätare växer snabbt.

Över 300 000 kunder i Europa använder Verisure app och varje månad ansluts 20 000 nya. Mattias Ringqvist, vd på Verisure i Sverige, menar att den ökande populariteten för den svenska innovationen till stor del beror på att många vill ha en helhetslösning för det uppkopplade smarta hemmet och att det framförallt är enkelheten som kunderna är ute efter:

– Konsumenterna vill inte ha en app för varje uppkopplad enhet – de vill kunna styra så mycket som möjligt via en och samma plattform och en och samma app i sin smarta telefon. Assa Abloy har kopplat upp sitt digitala dörrlås via vår plattform och Panasonic sina värmepumpar. Så småningom kommer vår plattform att fyllas av en rad produkter och tjänster från olika leverantörer som konsumenten kan välja att koppla upp. Om ökningen fortsätter i den här takten kommer vi att nå över en halv miljon användare tidigt 2015, säger Mattias Ringqvist.

Så fungerar Verisure app
Med en och samma app, och även via en webbportal, kan användarna styra och övervaka allt från belysning och elektriska apparater i hemmet till inbrottslarm, rökdetektorer, dörrlås, temperaturnivåer och inomhusklimat. De smarta produkterna eller tjänsterna kan alltså komma från olika leverantörer, det enda som krävs är att de är anslutna till Verisure plattform.

Förutom att integrera lösningar från vitt skilda aktörer möjliggör plattformen också produkterna kan kommunicera med varandra. När en bostadsägare till exempel låser dörren kan systemet om man så vill automatiskt stänga av elektriska apparater, lampor, sänka temperaturen i hemmet och samtidigt slå på hemlarmet. Samtliga funktioner går att styra med appen oavsett var bostadsägaren befinner sig.

Så kan de uppkopplade prylarna som styrs av Verisure app användas:

Inbrottslarm: Slå av och på och få en notifiering när en familjemedlem kommer hem. Systemet är uppkopplat till larmcentralen som skickar väktarutryckningar vid behov.

Digitalt dörrlås: Lås upp hemmet var som helst och när som helst. Med det nya smarta låset kan du släppa in hantverkaren trots att du är på jobbet eller skapa tillfälliga inpasseringskoder för husvakten när du är på semester och se vem som låser upp hemma medan du är på jobbet.

Styr belysning och hemelektronik: Med SmartPlug kan du styra belysning och elektriska apparater i ditt hem via appen. Tänd och släck med mobilen. Programmera belysningen så att det ser ut som att du är hemma under semestern. Koppla SmartPlug till ditt larmsystem så kan du tända och släcka genom att larma av och på, eller tända belysningen när larmet går.

Rökdetektor: Få en varning direkt i mobilen när rökdetektorn aktiveras. Rökdetektorerna är även uppkopplade till en larmcentral och meddelar dig i mobilen om rökutveckling skulle uppstå och kan koppla in räddningstjänsten direkt, även om ingen är hemma.

Klimat: Rökdetektorerna mäter även luftfuktighet och temperatur i hemmet. Du kan enkelt läsa av nivåerna och temperaturen på överskådliga grafer i Verisure app.

Värmepump: Nytt för i år är de uppkopplade värmepumparna. Senare i år kommer det att vara möjligt att reglera temperaturen i hemmet via appen.