Nio miljoner till kulturprojekt i Västra Götaland

För andra gången i år fördelar Västra Götalandsregionens kulturnämnd stöd till Utvecklingsprojekt. Drygt nio miljoner kronor fördelas bland 52 organisationer.

Flera av ansökningarna som beviljas handlar om att skapa förutsättningar för ungdomar och unga vuxna att själva arrangera och utöva kultur, bland annat Sverok Väst, vars projekt ska stärka ungdomsinflytandet i sina medlemsföreningar i Alingsås, Borås, Falköping och Trollhättan.

Många projektansökningar betonar också den interkulturella dialogen – att skapa möjligheter för förståelse samt nå och angå nya deltagare. Det interkulturella perspektivet lyfts fram i flera ansökningar, bland andra i Eldfestkommitténs Newros-firade i Göteborg, i den internationella poesifestivalen Merci Poesi och i Hallways där Skövde konstmuseum vill att kulturhuset ska bli en entré till samhället för asylsökande.

Vad är utvecklingsprojekt?
Utvecklingsprojekt är ett av kulturnämndens stöd för att stimulera kulturen i Västra Götaland och fördelas under två ansökningsomgångar årligen. Kulturnämnden har genom stödformen fördelat över 18 miljoner kronor under 2016.

Bedömningar
För högsta möjliga kvalitet i bedömningarna har en grupp representanter satts samman från de fyra centrumbildningarna, Danscentrum Väst, KC Väst, Musikcentrum Väst och Teatercentrum Väst. Årets referensgrupp består av Emma Augustsson (musik), Agneta Stening (bild), Harald Tjelle (dans) och Erik Åkerlind (teater). Beslut om tilldelning av stöd tas av kulturnämnden. Referensgruppen tillför konstnärlig kompetens i bedömningen av projekten.

52 beviljade projekt i Västra Götaland
Drygt nio miljoner fördelade