VGR stärker den samtida konsten i Västra Götaland

Genom ökad regional ersättning till konstnärer och satsningar på fortbildning och kompetensutveckling vill Västra Götalandsregionens kulturnämnd stärka den samtida konsten i Västra Götaland.

Medverkansersättningen till bildkonstnärer inom ramarna för MU-avtalet höjs. Det stärker möjligheterna för nyproduktion av samtida konst i Västra Götaland. MU-avtalet är ett statligt avtal för medverkans- och utställningsersättning till bildkonstnärer. Kulturnämnden bidrar sedan tidigare till att konstmuseer och konsthallar med regionala uppdrag kan betala utställningsersättning, men genom medverkansersättningen stärker Västra Götaland sin position som en region för bildkonstnärer att verka och skapa nytt i.

- Genom den här insatsen ställer sig Västra Götaland i täten när det gäller att förbättra produktionsvillkoren för konstnärer och göra våra museer till attraktiva visningsplatser för samtida konst, säger Staffan Rydén, kulturchef, Västra Götalandsregionen.

Kollektivverkstadslyft
Men satsningen på samtida konst sker på fler håll. Konstnärernas kollektivverkstad i Göteborg får en halv miljon kronor av kulturnämnden för att kompetensutveckla bild- och formkonstnärer. Dessutom görs en bredare satsning på kollektivverkstäder i Västra Götaland. Under nästa år satsar kulturnämnden en miljon kronor för att kollektivverkstäder i Västra Götaland ska kunna driva kompetensutveckling.

Sveriges konstföreningar Västra Götaland, som stöttar 150 lokalföreningar med sammanlagt 27 000 medlemmar, får ett årligt verksamhetsstöd med start 2017. Sveriges konstföreningar Västra Götaland arrangerar konstbildningsdagar, konstnärsbesök, föredrag och pedagogisk fortbildning i samarbete med olika aktörer, bland annat Folkets Hus och Parker och Sensus.