TV1000 fyller 20 år

Report this content

För 20 år sedan såg filmkanalen TV1000 dagens ljus. Sedan starten 1989 har TV1000 utvecklats och finns idag i Sverige som åtta tematiska filmkanaler med över 300 premiärer per år. Och nu kan den filmintresserade se filmer från TV1000 när och var han vill.

På 20 år har TV1000 gått från att vara en filmkanal till att bli åtta stycken, och utvecklingen går snabbt framåt. De olika TV1000-kanalerna innehåller komedier, drama, thrillers, romantik, action, animerade filmer och nordiska produktioner. Under loppet av dessa tjugo år har TV1000 gett tittarna över 80 000 filmer, bland annat flera av filmhistoriens största titlar som Stjärnornas krig, Sound of Music, Wall Street, Gremlins och många fler. TV1000 utvecklas nu till att erbjuda TV-tittare film var och när det passar dem. TV1000Play, som lanserades för ett år sedan, erbjuder den som abonnerar på TV1000 att själv välja vilken film man ska titta på och när man ska se den. Antingen via datorn, www.tv1000play.se, eller hemma i TV-soffan genom att koppla sin digitalbox tillbredbandsuttaget. TV-tittaren har nu över 250 filmer från TV1000Play att se när det passar honom hemma i TV-soffan. TV1000 erbjuds också i HD-kvalité. ”Att se en riktigt bra film är en njutning för de flesta svenskar. Att kunna välja vilken film man ska se och när man ska se den innebär maximal valfrihet, något många TV-tittare efterfrågar” säger Hans Skarplöth, VD Viasat Sverige. TV1000s tittare kan se fram emot stora filmupplevelser även denna höst, då i form av kvalitetsfilmer som Hancock, Wall-E, Twilight, Max Manus, Den andra systern Boleyn, High School Musical 3 – Sista året, Berättelsen om Narnia: Prins Caspian och många fler. TV1000s historia: - 1989 lanserades TV1000 i Sverige, Norge och Danmark och var den första betal-TV-kanalen som startades av MTGs grundare Industriförvaltnings AB Kinnevik. Det var bara den andra TV-kanalen från Kinnevik efter TV3. - 1991 slogs TV1000 samman med konkurrenten SF Succé och expanderade till Finland. - 1995 blev TV1000 två kanaler, TV1000 och TV1000 Cinema. - 2004 gjordes de två TV1000-kanalerna om och utökades till sex tematiska filmkanaler med premiuminnehåll, TV1000, TV1000 Action, TV1000 Nordic, TV1000 Family, TV1000 Classic och TV1000PlusOne. - 2008 lanserades TV1000HD i samband med att Viasat introducerade sin HDTV-tjänst, ViasatHD, på satellit-TV-plattformen. - 2009 fick TV1000-kanalerna nytt grafiskt utseende när ytterligare en tematisk kanal, TV1000 Drama, lanserades. Parallellt har expansion utanför Norden skett. TV1000 finns idag i totalt 14 olika tematiska och regionala versioner som är tillgängliga genom Viasats digitala satellit-TV-plattformar i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Estland, Lettland, Litauen och Ukraina och distribueras också via tredjepartsnätverk i 24 europeiska länder (TV1000 Russian Kino är också tillgänglig i USA).

Taggar: