• VibroSense/

Delårsrapport VibroSenseDynamics AB (publ) 556669-2223  för perioden 1 juli- 31 december 2017

Sammanfattning av halvårsrapport

Med ”Bolaget” eller ”VibroSense” avses VibroSense Dynamics AB med organisationsnummer 556669-2223. Belopp inom parentes i rapporten avser motsvarande period föregående år.

Sex månader (2016-07-01 till 2016-12-31)

• Totala rörelseintäkter inklusive bidrag från Vinnova och EU samt försäljningsintäkter uppgick till 1 340 809 (683 310) SEK.
  • Försäljningsintäkterna netto för handinstrumentet under perioden uppgick till 580 451 SEK (146 687) SEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till –3 094 395 (-2 586 013) SEK.
  • Resultatet per aktie* uppgick till –0,41 (-0,35) SEK.
  • Soliditeten** uppgick till 81,9 (97,3) %.

Andra kvartalet (2016-10-01 till 2016-12-31)

• Totala rörelseintäkter inklusive bidrag från Vinnova och EU samt försäljningsintäkter uppgick till 947 883 (475 425) SEK.
  • Försäljningsintäkterna netto för handinstrumentet under perioden uppgick till 187 525 SEK (72 675) SEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -2 025 023 (-1 923 452) SEK.
  • Resultatet per aktie* uppgick till -0,27 (-0,26) SEK.

*Resultat per aktie: Periodens resultat dividerat med genomsnittligt antal aktier. Genomsnittligt antal aktier för andra kvartalet 2016: 7 466 400 (7 466 400) aktier. Totalt antal aktier i VibroSense per den 31 december 2016: 7 466 400 aktier (7 466 400). Genomsnittligt antal aktier under första halvåret uppgick till 7 466 400 (7 466 400).

**Soliditet: Egna kapitalets andel av balansomslutningen.

Väsentliga händelser under andra kvartalet (2016-10-01 – 2016-12-31)

• Den 3 oktober meddelas att VibroSense fått en prestigeorder om ett VibroSense Meter®-system från kliniken för neurofysiologi och nukleärmedicin vid Herlevs sjukhus i Köpenhamn. Instrumentet skall bl.a. användas för forskning.
  • I en uppdatering från Bolaget den 5 oktober meddelas att utvecklingen av det nya fotinstrumentet löper enligt plan. Vidare meddelas att försäljningen av Bolagets befintliga handinstrument utvecklats över förväntan.
  • Den 10 oktober 2016 hölls årsstämma i VibroSense. Kommuniké från årsstämman finns publicerad på Bolagets hemsida (www.vibrosense.se).
  • Bolaget publicerar den 24 november 2016 en nulägesrapport där Bolaget rapporterar om utbetalt forskningsanslag och planerad nyrekrytering.
  • Den 23 december 2016 kallar VibroSense till extra bolagsstämma. Kallelsen finns publicerad på Bolagets hemsida (www.vibrosense.se).

Väsentliga händelser efter periodens utgång

• VibroSense meddelar i början av januari att Bolaget avser att ansöka om cirka 2,5 MEUR i bidrag från EU-kommissionens Horizon 2020-program. Vidare meddelar Bolaget att de ingått samarbete med den franska diabeteskliniken Clinic of Endocrinology vid sjukhuset Hotel Dieu Le Creusot.
  • Den 25 januari publiceras stämmokommuniké från extra bolagsstämma. Kommunikén från extra bolagsstämma finns publicerad på Bolagets hemsida (www.vibrosense.se).
  • VibroSense erhåller en Intention to Grant från European Patent Office gällande Bolagets patentansökan för Europa.
  • Bolaget meddelar att styrelsen med bemyndigande från extra bolagsstämman har beslutat om att genomföra en emission av units med teckningstid i mars 2017.

VD Toni Speidel har ordet

Första halvåret av räkenskapsåret 2016/17 är nu avslutat och jag vill därför ta tillfället i akt att summera de väsentliga händelser som skett under perioden samt uppdatera om VibroSenses utveckling.

I början av oktober meddelade vi att Herlevs sjukhus i Danmark har beställt ett VibroSense Meter®-system för mätning av känsel i händer. På sjukhuset kommer vårt instrument att användas för forskning inom diabetes och diagnostikmetoder för neurologiska sjukdomar i organ, onkologi och cancerbehandling. Vi bedömer ordern vara en prestigeorder eftersom forskare är mycket viktiga för VibroSenses arbete med att bredda sin marknad. Forskare verifierar metoder och forskningsarbete kan vara behjälpligt vid försäljningsinsatser av medicintekniska produkter. Forskarna vid Herlevs sjukhus visade bland annat stort intresse för att forska med vår teknologi inom Chemo-therapy Induced Peripheral Neuropathy (CIPN) och vi bedömer CIPN som ett mycket intressant framtidsområde för VibroSense.

Arbetet med prelanseringen av vårt fotinstrument fortlöper enligt plan. Vi har nyligen medverkat på tre evenemang; Medica-mässan i november, Arab Health i januari 2017 och utbildningsdagarna för Sveriges Neurofysiologer i februari 2017. Medica är världens största mässa inom medicinteknik och den 14-17 november 2016 visade vi där upp en prototyp av vårt fotinstrument. Syftet med att visa upp prototypen på Medica var dels att få synpunkter från tilltänkta användare och dels att testa det nya mekanikkonceptet för mätning av känsel på fötter. Vi fick under mässan värdefull feedback och bedömer deltagandet som lyckat. Medverkande på evenemang som ovan nämnda är viktiga steg i prelanseringen av vårt fotinstrument eftersom det ger oss en marknadsnärvaro och ökad kunskap om det system vi planerar att lansera i slutet av 2017.

I slutet av november 2016 meddelade vi att Vinnova utbetalat ytterligare cirka 760 000 SEK i forskningsanslag. Totalt har vi därmed i dagsläget erhållit cirka 3,6 MSEK av det totala anslaget om 3,7 MSEK. För att erhålla anslaget lämnar vi lägesrapporter från de studier som vi genomför. Forskningsstudierna syftar bland annat till att samla in mätningar från 800 friska personer och vi beräknas färdigställa denna insamling under innevarande räkenskapsår (1 juli 2016 till 30 juni 2017).

Vi planerar i dagsläget att genomföra fler studier, både nationellt och internationellt. I början av januari meddelades att vi planerar att ansöka om cirka 2,5 MEUR i anslag från Horizon 2020-programmet. Om ansökan godkänns avser vi att utöka vårt forskningsprogram med ytterligare studier med målsättningen att få en snabbare och bredare acceptans för vår teknologi, Multifrekvens Vibrametri. En studie är redan fastslagen; en studie som kommer genomföras på patienter med diabetes typ 2. Vi har avtalat om genomförande med Clinic of Endocrinology vid sjukhuset Hotel Dieu Creusot i Frankrike. Studien kommer att genomföras av en välrenommerad diabetesforskare, Dr. Nizar Albache, som även är styrelseordförande i MENA-regionen inom International Diabetes Federation.

Med anledning av våra omfattande planer har vi nyligen anställt en Principal Scientist – Bo Olde – som kommer att ansvara för att designa och starta studier tillsammans med våra partners, med särskilt fokus på de referenscenter som ska etableras i Europa. Olde börjar sin tjänst den 1 april 2017. Vi har även med anledning av våra omfattande planer beslutat om att genomföra en emission av units. Genom emissionen är vår målsättning att finansiera slututveckling och CE-märkning av vårt fotinstrument och att finansiera ytterligare planerade forskningsstudier. Teckningstiden är planerad i mars 2017.

Toni Speidel

VD, VibroSense Dynamics AB

Denna information är sådan information som VibroSense Dynamics AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 februari 2017.

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid nervskador i händer och fötter till diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler och forskare. Bolaget grundades 2005, är noterat på  AktieTorget och har sitt säte i Malmö, Sverige.