Tecknar leasingavtal med Arbets- och Miljömedicin på Skånes universitetssjukhus

Arbets- och Miljömedicinkliniken vid Lunds universitetssjukhus ska mäta känseln i fingrar och händer hos 300 byggnadsarbetare under 2016. Syftet är att ta reda på hur många som har känselnedsättning, neuropati, i fingrar och händer på grund av vibrerande handhållna verktyg. Man kommer att använda VibroSense mätinstrument, VibroSense Meter, för att mäta känseln i byggnadsarbetarnas fingrar och händer. Cirka 25 miljoner arbetstagare i Europa utsätts dagligen för potentiellt skadliga vibrationer.

I studien som beräknas pågå i ett år ska 200 snickare och 100 målare undersökas. Studien genomförs av Arbets- och Miljömedicin vid Skånes universitetssjukhus och i referensgruppen kommer ett flertal byggföretag att ingå bland andra Skanska, NCC, Otto Magnusson, Peab och Svenska Byggindustrier jämte företagshälsovårdsföretagen Previa och Feelgood. Med leasingavtalet utökar kliniken för Arbets- och miljömedicin sin kapacitet med ytterligare ett VibroSense Meter system.

- Vi undersöker omkring 100 patienter om året med misstanke om vibrationsskada. En stor andel kommer från byggbranschen, som ju sysselsätter många. Där är det vanligt att man arbetar med vibrerande verktyg. Vi vill ta reda på om vi får se de flesta som är skadade, eller om det finns ett mörkertal som aldrig söker vård, säger Catarina Nordander, överläkare vid Arbets- och miljömedicinkliniken på Skånes universitetssjukhus, när hon beskriver syftet med studien.

-Det är känt sedan lång tid tillbaka att vibrationsskador är vanligt förekommande i en rad yrkesgrupper där handhållna vibrerande verktyg används, till exempel inom verkstadsindustri, tandläkare, parkarbetare och inte minst bland byggnadsarbetare, säger Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics.

Om vibrationsskador

Långvariga och regelbunden exponering för vibrationer kan leda till nerv- och kärlskador i fingrar och händer vilket är till stort besvär. Förändringar i nervfibrerna blir bestående och kan inte botas. Därför är det ytterst viktigt att finna känselnedsättningar så tidigt som möjligt så att förebyggande åtgärder kan sättas in.

Om VibroSense Dynamics metod – Multifrekvens Vibrametri

Multifrekvens Vibrametri är en metod som baseras på forskning vid Skånes universitetssjukhus. Metoden är inspirerad av traditionell metod för hörseltest där hörseln testas med hjälp av flera ljudfrekvenser. Med multifrekvens Vibrametri utsätts en fingertopp för en kontrollerad mekanisk svängning mellan 8 och 500 Hz. Patienten trycker på en knapp när han eller hon uppfattar vibrationen och resultatet av testet åskådliggörs i en grafisk kurva där patientens känsel jämförs med en åldersrelaterad normalkurva. Alternativa metoder för att mäta känseln ger betydligt lägre tillförlitlighet.

Toni Speidel, VD VibroSense Dynamics AB, 040-650 14 12, info@vibrosense.se

www.vibrosense.se

VibroSense Dynamics AB (publ) utvecklar och marknadsför medicintekniska produkter och tjänster för diagnostikstöd vid nervskador i händer och fötter till diabetesmottagningar, företagshälsovård, sjukhus, vårdcentraler och forskare. Bolaget grundades 2005 och har sitt säte i Malmö, Sverige.