Victoria Park AB (publ) – Bokslutskommuniké 2015

• Substansvärdet per stamaktie ökade under året till 13,87 kronor.
  • Förvärv av större bostadsbestånd i Borås för drygt 500 Mkr.
  • Fortsatt ökad intjäningsförmåga och god finansiell ställning.
  • Höjd investeringstakt leder till ökat fastighetsvärde.
  • Styrelsen föreslår en utdelning om 0,20 kr per stamaktie (-) och 20,00 kr per preferensaktie (20,00).

1 JANUARI–31 DECEMBER 2015

• Intäkterna ökade till 622 Mkr (298).
  • Driftsnettot var 314 Mkr (128).
  • Resultatet per stamaktie efter utspädning ökade till 5,49 kr (1,77).
  • Marknadsvärde per kvadratmeter uppgick till 10 375 kr (8 662).

- Vår intjäningsförmåga har ökat markant under året till följd av genomförda investeringar, slutförda bruksprövningar samt sänkt vakansgrad och ger en hyresökning om 37 Mkr på årsbasis. Sammantaget har vi en god finansiell ställning och därmed stor handlingsfrihet. Det gör att vi kan och ska fortsätta investera i värdehöjande uppgraderingar, förtätningsprojekt samt förvärv när vi finner lämpliga bostadsbestånd till rätt pris. Jag ser med tillförsikt fram emot innevarande år och att fortsätta leverera på beprövad strategi med socialt ansvarstagande för att skapa ytterligare aktieägarvärde på såväl kort som lång sikt, säger Peter Strand, VD för Victoria Park AB.

PRESENTATION 18 FEBRUARI KL 9.00
Idag kl. 09.00 kommer Victoria Park ge en presentation, som kan följas via audiocast på bolagets hemsida.
Från Victoria Park medverkar VD Peter Strand och ekonomi- och finanschef Andreas Morfiadakis.
För att ställa frågor under presentationen, ring 08 505 564 74.

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:
VD Peter Strand, 070 588 16 61, peter.strand@victoriapark.se
Ekonomi-och finanschef Andreas Morfiadakis, 076 133 16 61, andreas.morfiadakis@victoriapark.se

BILAGA: Victoria Park AB Bokslutskommuniké 2015

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 februari 2016 kl. 07.30.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet. Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till 708 000 kvadratmeter, fördelat på 636 000 kvadratmeter bostäder och 72 000 kvadratmeter kommersiella lokaler, till ett marknadsvärde om 7,3 miljarder kronor. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande 10 000 kvadratmeter BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö. Victoria Park-aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Tel 040 16 74 40
Org. nr 556695-0738, Säte Malmö
www.victoriapark.se/bolaget

”Vår intjäningsförmåga har ökat markant under året till följd av genomförda investeringar, slutförda bruksprövningar samt sänkt vakansgrad och ger en hyresökning om 37 Mkr på årsbasis. Sammantaget har vi en god finansiell ställning och därmed stor handlingsfrihet. Det gör att vi kan och ska fortsätta investera i värdehöjande uppgraderingar, förtätningsprojekt samt förvärv när vi finner lämpliga bostadsbestånd till rätt pris. Jag ser med tillförsikt fram emot innevarande år och att fortsätta leverera på beprövad strategi med socialt ansvarstagande för att skapa ytterligare aktieägarvärde på såväl kort som lång sikt”, säger Peter Strand, VD för Victoria Park AB.
Peter Strand, VD för Victoria Park AB