• Victoriahem AB/

Victoria Park fastställer nya finansiella mål, reviderar utdelningspolicyn och intensifierar de värdeskapande investeringarna

Till följd av en god finansiell ställning och en stark kassagenerering har styrelsen i Victoria Park beslutat att justera de finansiella målen samt att revidera utdelningspolicyn för stamaktierna. Det övergripande målet är att skapa en fastighetsportfölj om 1 miljon kvadratmeter. Styrelsen har också beslutat att öka takten i de värdeskapande investeringarna genom lägenhetsuppgradering. Vidare har beslut tagits om att inleda en process om förtätning i befintligt bestånd genom nybyggnation. Sammantaget kommer detta att skapa ökat aktieägarvärde på såväl kort som lång sikt.

De nya finansiella målen är följande:
• Att upprätthålla en soliditet om lägst 30 procent (tidigare 25 procent).
• Att hålla en långsiktig belåningsgrad på högst 65 procent (tidigare 70 procent).
• Att generera en långsiktig avkastning på eget kapital om minst 15 procent (oförändrat).

Vidare har styrelsen för avsikt att varje år föreslå en utdelning på bolagets stamaktier som uppgår till 25 procent av resultat före skatt med undantag för värdeförändringar med beaktande av Victoria Parks förvärvsmöjligheter och finansiella ställning.

”Efter vår refinansiering under sommaren har vi en mycket god finansiell ställning och stor handlingsfrihet, vilket gör att vi kommer fortsätta söka efter värdeskapande förvärv men framförallt intensifiera de värdeskapande investeringarna. I omkring 15 procent av lägenheterna i vårt bestånd har vi genomfört standardhöjande renoveringar. Vi kommer intensifiera detta arbete både i antal samt omfattning och investera i storleksordningen 300 miljoner kronor per år i syfte att skapa ökat fastighets- och aktieägarvärde”, säger Victoria Parks VD, Peter Strand.

Victoria Park har via förvärv och värdeskapande investeringar uppvisat en snabb expansion det senaste året. Fastighetsvärdet uppgår för närvarande till 6,6 miljarder kronor och den årliga intjäningsförmågan motsvarande ett driftsnetto om 318 miljoner kronor jämfört med ett fastighetsvärde på 3,0 miljarder för ett år sedan och ett driftsnetto om 128 miljoner kronor för helåret 2014. Det förvaltade beståndet uppgår till 708 000 kvadratmeter varav 636 000 kvadratmeter är bostäder.

Med anledning av detta pressmeddelande håller bolaget en telefonkonferens idag kl. 09.30.
För att delta i telefonkonferensen, vänligen ring: +46 8 999 213
Pinkod för deltagare: 669508#

VD Peter Strand, telefon 070 588 16 61, e-post peter.strand@victoriapark.se
Ekonomi-och finanschef Andreas Morfiadakis, telefon 076 133 16 61, e-post andreas.morfiadakis@victoriapark.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 31 augusti 2015 kl. 07.30.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.

Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till 708 000 kvadratmeter, fördelat på 636 000 kvadratmeter bostäder och 72 000 kvadratmeter kommersiella lokaler, till ett marknadsvärde om 6,6 miljarder kronor. Därtill äger bolaget byggrätter motsvarande 10 000 kvadratmeter BTA vid Limhamns kalkbrott i Malmö.

Victoria Park-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm Mid Cap.

Tel 040 16 74 40
Org. nr 556695-0738, Säte Malmö
www.victoriapark.se/bolaget

”Efter vår refinansiering under sommaren har vi en mycket god finansiell ställning och stor handlingsfrihet, vilket gör att vi kommer fortsätta söka efter värdeskapande förvärv men framförallt intensifiera de värdeskapande investeringarna. I omkring 15 procent av lägenheterna i vårt bestånd har vi genomfört standardhöjande renoveringar. Vi kommer intensifiera detta arbete både i antal samt omfattning och investera i storleksordningen 300 miljoner kronor per år i syfte att skapa ökat fastighets- och aktieägarvärde”, säger Peter Strand, CEO för Victoria Park.
Peter Strand, CEO för Victoria Park AB