Victoria Park förvärvar 600 lägenheter i Nyköping för drygt 420 Mkr

Victoria Park AB (publ) har ingått avtal om att förvärva ett större bostadsfastighetsbestånd av Rikshem, beläget i Nyköping. Beståndet omfattar totalt drygt 600 lägenheter, fördelat på sex fastigheter med en uthyrbar yta om cirka 50 000 kvadratmeter. Förvärvet sker i bolagsform och är baserat på ett underliggande fastighetsvärde om drygt 420 miljoner kronor, motsvarande ett fastighetsvärde om 8 400 kronor per kvadratmeter. Samtidigt avyttrar Victoria Park fastigheten Tuppen i Limhamn till Rikshem.

Det förvärvade beståndet är fullt uthyrt med en genomsnittlig bostadshyra om 890 kronor per kvadratmeter och år. Efter affären kommer Victoria Park att ha en samlad uthyrbar yta om 800 000 kvadratmeter fördelad på drygt 10 000 lägenheter. Det totala fastighetsvärdet ökar med förvärvet till drygt 8,1 miljarder kronor. Köpeskilling för aktierna avseende beståndet i Nyköping uppgår preliminärt till 282 miljoner kronor.

- Detta är en viktig och strategisk affär för Victoria Park i en ny geografisk marknad. Genom den här affären tar vi ytterligare ett steg mot vårt mål att förvalta minst 1 000 000 kvadratmeter. Vi förvärvar, för oss, ett optimalt bestånd som vi förväntar oss kunna förädla ytterligare över tid genom värdeskapande fastighetsutveckling med en social dimension, säger Victoria Parks VD Peter Strand.

Samtidigt avyttrar Victoria Park en fastighet, Tuppen 15 i Limhamn, för ett underliggande fastighetsvärde om 272 miljoner kronor. Den aktuella fastigheten förvärvade Victoria Park 2013 och hade vid tidpunkten omfattande vakanta ytor, vilka nu är kontrakterade. Fastigheten omfattar cirka 12 000 kvadratmeter, hälften är traditionella bostäder och hälften är samhällsytor med merparten hyresavtal till Malmö stad. Köpeskilling för aktierna avseende beståndet i Limhamn uppgår preliminärt till 120 miljoner kronor.

Affären kommer medföra ett resultat på cirka 12 miljoner kronor före skatt respektive cirka 34 miljoner kronor efter skatt. Resultatet kommer att redovisas under tredje kvartalet i samband med att frånträdet sker. Från- och tillträde bedöms ske den 30 september 2016, då betalning av köpeskilling i de båda affärerna sker.

VD Peter Strand, 070 588 16 61, peter.strand@victoriapark.se
Ekonomi- och finanschef Andreas Morfiadakis, 076 133 16 61, andreas.morfiadakis@victoriapark.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan information som Victoria Park AB (publ) ska offentliggöra i enlighet med lagen om värdepappersmarknaden eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 juni 2016 kl. 08.30.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.
Per den 31 mars 2016 uppgick Victoria Parks fastighetsbestånd till 767 000 kvadratmeter, fördelat på 691 000 kvadratmeter bostäder och 76 000 kvadratmeter kommersiella lokaler, till ett marknadsvärde om 7,9 miljarder kronor.
Victoria Park-aktierna är noterade på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Org nr 556695-0738, Säte Malmö
www.victoriapark.se/bolaget

- Detta är en viktig och strategisk affär för Victoria Park i en ny geografisk marknad. Genom den här affären tar vi ytterligare ett steg mot vårt mål att förvalta minst 1 000 000 kvadratmeter. Vi förvärvar, för oss, ett optimalt bestånd som vi förväntar oss kunna förädla ytterligare över tid genom värdeskapande fastighetsutveckling med en social dimension, säger Victoria Parks VD Peter Strand.
Peter Strand, Victoria Parks VD