Victoria Park och eGain skapar miljövinster tillsammans

Victoria Parks och eGains samarbete, avseende 5 000 lägenheter, har det senaste året inneburit en minskad miljöpåverkan på 215 000 kg koldioxid. Det kan jämföras med motsvarade utsläpp från cirka 1 500 flygresor t/r för en person mellan Stockholm och Göteborg.

– 120 000 kg koldioxid, det var siffran som vi räknade med att kunna göra i ytterligare CO2-besparing i och med det utökade samarbetet för ett år sedan. Nu kan vi konstatera att vår klimatpåverkan minskat med hela 215 000 kg CO2 på väldigt kort tid, vilket vi givetvis är oerhört nöjda med, säger Victoria Parks Fastighetschef Per Ekelund.

Victoria Park och eGain Sweden presenterade för ett år sedan ett utökat samarbete där ytterligare 3 600 lägenheter av Victoria Parks bestånd fick klimatstyrd uppvärmning genom eGains system.

– Samarbetet med eGain är ett av många exempel på Victoria Parks hållbarhetsarbete med mål att förbättra boendekvalitet och minska bolagets miljöpåverkan. Vi satsar på tekniska lösningar för att optimera energiförbrukningen och sänka vattenförbrukningsnivån i våra fastigheter. Vi byter till snålspolande armaturer, frånluftsfläktar som drar mindre energi och fönster. Installerar rörelsestyrd trapphusbelysning med LED-teknik. Bygger om värmecentraler och tilläggsisolerar väggar och tak, säger Per Ekelund.

Per Ekelund, Fastighetschef, Victoria Park AB
Martin Eksberg, Key Account Manager, eGain Sweden AB, Tel. 0732 07 45 40

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, som med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende skapar värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.
Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till drygt 940 000 kvadratmeter, fördelat på cirka 12 000 lägenheter, med ett marknadsvärde om cirka 10,4 miljarder kronor. Aktierna i Victoria Park är upptagna till handel på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Tel 040 16 74 40
Org. nr 556695-0738, Säte Malmö