Victoria Park slutför förvärvet av 885 lägenheter i Växjö för 830 miljoner

Victoria Park AB (publ) slutför förvärvet av ett bostadsfastighetsbestånd om totalt 885 lägenheter, med en uthyrbar yta om drygt 70 000 kvadratmeter, belägna i Araby och norra Växjö. Förvärvet sker till ett underliggande fastighetsvärde om 830 miljoner kronor, motsvarande närmare 11 800 kronor per kvadratmeter. Tillträde sker den 1 december 2016.

– Det är glädjande att kunna avsluta vår andra kommunala affär, och dessutom etablera Victoria Park i en ny geografisk marknad. Beståndet är fullt uthyrt, välförvaltat och delvis stambytt med lägen nära Växjös stadskärna. Genom denna affär når vi vårt övergripande mål om att förvalta minst 1 000 000 kvadratmeter. Vi förväntar oss kunna förädla det aktuella beståndet ytterligare genom vår värdeskapande förvaltningsmodell med en social dimension, säger Victoria Parks VD Peter Strand.

Beståndet är fullt uthyrt med en genomsnittlig hyra om cirka 940 kronor per kvadratmeter och har en omsättningshastighet i paritet med Victoria Parks befintliga bestånd. Efter affären, inklusive ännu ej tillträdda- och frånträdda fastigheter, kommer Victoria Park ha en samlad uthyrningsbar yta om drygt 1 000 000 kvadratmeter fördelad på omkring 12 800 lägenheter. Det totala fastighetsvärdet ökar till cirka 11,3 miljarder kronor, vilket motsvarar drygt 11 100 kronor per kvadratmeter.

Förvärvet sker i bolagsform och är baserat på ett underliggande fastighetsvärde om 830 miljoner kronor där köpeskilling för aktierna preliminärt uppgår till 547 miljoner kronor. Förvärvet finansieras genom befintlig kassa samt genom upptagande av nya lån, i enlighet med bolagets policy. Tillträde sker den 1 december 2016, då även betalning sker.

VD Peter Strand, 070 588 16 61, peter.strand@victoriapark.se
Ekonomi-och finanschef Andreas Morfiadakis, 076 133 16 61, andreas.morfiadakis@victoriapark.se

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Victoria Park AB ska offentliggöra enligt marknadsmissbruksförordningen. Informationen lämnades, genom Peter Strands försorg, för offentliggörande den 23 september 2016 kl. 09.00.

Victoria Park AB (publ) är ett börsnoterat fastighetsbolag, inriktat på bostadsfastigheter, med affärsområdena förvaltningsfastigheter och livsstilsboende. Med ett långsiktigt förvaltningsarbete och socialt ansvarstagande för ett tryggare boende ska Victoria Park skapa och förädla värden i en växande fastighetsportfölj på tillväxtorter i landet.
Victoria Parks fastighetsbestånd uppgår till drygt 900 000 kvadratmeter, fördelad på drygt 11 400 lägenheter, med ett marknadsvärde om cirka 10,3 miljarder kronor. Aktierna i Victoria Park är upptagna till handel på Nasdaq Stockholm Mid Cap.

Tel 040 16 74 40
Org. nr 556695-0738, Säte Malmö